'20年8月26日 更新
日本語(Japanese)
5月25日、緊急事態宣言が解除されたものの、新型コロナウイルス感染者数は増加傾向を示しており、依然として収束の気配はありません。私たちは、新型コロナウイルスと共存・共生せざるを得ない、いわゆるウィズコロナ時代にあります。
皆さんご承知の通り、本学では春学期の間、授業を原則ネット配信でおこなってきました。想定していなかった形の学生生活となり、戸惑われた方も多かったと思いますが、教職員一同は、学生の皆さんへの教育を止めないことを第一に考えてきました。現在も、先般お願いした授業アンケートを活用しながら、ウィズコロナ時代における大学教育のありかたについて議論を重ね、努力を続けているところです。
6月22日付の「【新型コロナウイルス感染症】本学の対応について(第10報)」でお知らせしましたように、秋学期からは、ネット配信授業を併用しながら対面授業を再開します。各科目が対面授業になるかネット配信になるかについては、9月7日頃、DUETの「大学からのお知らせ」にて周知します。
この方針については、異なる観点から、それぞれの意見、要望が届いています。
一つは、小学校・中学校・高等学校では、普通に授業が行われているのだから、大学でもできないはずはない、全面的に対面授業を再開してほしいという要望です。キャンパスに集い、教員から直接教えを受け、友人たちと議論をしたい、という希望はもっともなことです。しかし、小・中・高と大学では、規模が全く異なり、また学生さんの行動範囲の広さも大きく異なります。大学では、クラスごとに教室が決まっていて個人の座席が固定されているわけではないため、感染防止のためにより慎重な対策が必要です。いわゆる三密回避のために、各教室で人と人の間を1メートル以上離すような配置を考えると、大規模クラスには教室配当ができなくなります。従って、少人数のクラスであって、受講生同士の議論が大切なゼミや演習科目、対面指導の重要性が高い語学科目や実験・実習・実技科目を優先して教室配当を行っているところです。また、授業を担当する教員によっては、年齢的に、あるいは基礎疾患を抱えているなどの事情から、重症化のリスクが高い場合もあります。対面授業に対する希望、熱意を持ちながらも、感染した場合のリスクを考えると断念せざるを得ないこともあるのです。以上のようなことから対面授業ができるクラス数は限られますが、学生の皆さんが本学の美しいキャンパスで、教員や友人と空間を共にして議論できる機会を少しでも増やしていきたいと考えていますので、何卒ご理解くださいますよう、お願いいたします。
一方、目下の感染拡大の状況からすべての授業をネット配信にしてほしいという要望も寄せられています。春学期当初の混乱を経て、ネット配信授業にも慣れてきたし、通学に時間がとられない分、一日が有効に使えるという意見です。これまで想定されていなかった授業形態の不自由さを乗り越えて、前向きに受け止めてくださったことには心から感謝します。教員の側もネット配信授業の利点を生かし、よりよい授業展開に向けて努力をしています。このように、私たちはネット配信授業の利点にも気づかされましたが、視覚と聴覚を使うだけのネット配信授業に対して、実験・実習・実技科目や課題解決型科目に顕著にみられるように、嗅覚・触覚・味覚まで含めた五感すべてを活用できるのは対面授業の大きな利点です。また、大学教育は知識を提供することだけがすべてではありません。学生同士の白熱した議論の場を設けることも、さらにいえば正課との両輪である課外活動の場を提供することも、大学の重要な役割だと考えています。障がいを持つ学生さんの中にはネット配信授業への対応が難しい方もおられ、対面授業の機会によって、問題の解決につながる場合もあります。反対に、基礎疾患を抱えておられるなどの事情から、通学できない学生さんについては、合理的な配慮を行うこととしていますので、ご理解のほど、何卒よろしくお願いいたします。
今般の状況は、すべての学生さんにとって苦しいものと認識していますが、特に、新入生の皆さんからは、孤独な毎日で大学に入ったという気がしない、との声が届いており、教職員一同、胸を痛めています。そこで、秋学期授業開始に先立ち、一時は、キャンパスに足を運んでいただいた上での入学記念会を計画していましたが、感染拡大状況を踏まえ、9月18日以降、オンデマンドにて配信することに切り替えました。大学から改めて、歓迎の気持ちをお伝えいたしますので、是非ご視聴ください。
コロナ禍という未曾有の経験により、私たちはこれまでの考え方、価値観の変更を迫られています。また、社会にすでに存在していた諸問題が顕在化し、差別や不寛容、社会の分断など、倫理的な問題がより深刻になってもいます。これまでとは違う価値観のもとでこれまでとは違う未来のありかたを各自が模索し、人はいかに生きるべきかを真剣に考えなければならない今こそ、同志社大学の掲げる「良心教育」の真価が問われていると思っています。
刻々と変わる状況下で、予定していた行事や授業がおこなえなくなる可能性は常にあり、緊急時には大学を一斉に閉めることもあり得ますが、制約の中でも、学生の皆さんが学び続けるために、奨学金の継続、課外活動の支援なども含め、教職員一同、最大限の努力をしてまいります。
皆さんも、この夏休みには、秋学期開始に向けての準備を整えるとともに、体調管理につとめ、感染拡大防止の社会的責任を考えて節度ある行動をとってくださいますようお願いいたします。残念なことに、若い世代の奔放な懇親の場からクラスターが発生している事例もまま見受けられます。皆さんが学生生活を心から謳歌できず、窮屈な日々を送らなければならないことには胸が痛みますが、一人一人の行動が、大学の対面授業継続、施設利用継続に大きな影響を与えるとともに、ご家族や社会全体にも影響を及ぼす可能性があることを忘れないでください。キャンパスへの入構に際しては、「同志社大学版新型コロナウイルス感染症拡大予防のためのガイドライン」記載の基本事項を遵守してくださるようお願いします。もちろん、感染の可能性は誰にでもあります。感染自体は責められるべきことではありません。もし感染してしまった場合は、「出校可否についてのフローチャート」に沿って、速やかに大学に連絡し、自身の行動については専門家の指示に従ってください。感染予防のみならず、万一感染してしまった場合も含めて、同志社大学生にふさわしく振る舞ってくださることを強く期待いたします。
それでは爽やかな秋のキャンパスで、皆さんとお目にかかれるのを楽しみにしています。
皆さんご承知の通り、本学では春学期の間、授業を原則ネット配信でおこなってきました。想定していなかった形の学生生活となり、戸惑われた方も多かったと思いますが、教職員一同は、学生の皆さんへの教育を止めないことを第一に考えてきました。現在も、先般お願いした授業アンケートを活用しながら、ウィズコロナ時代における大学教育のありかたについて議論を重ね、努力を続けているところです。
6月22日付の「【新型コロナウイルス感染症】本学の対応について(第10報)」でお知らせしましたように、秋学期からは、ネット配信授業を併用しながら対面授業を再開します。各科目が対面授業になるかネット配信になるかについては、9月7日頃、DUETの「大学からのお知らせ」にて周知します。
この方針については、異なる観点から、それぞれの意見、要望が届いています。
一つは、小学校・中学校・高等学校では、普通に授業が行われているのだから、大学でもできないはずはない、全面的に対面授業を再開してほしいという要望です。キャンパスに集い、教員から直接教えを受け、友人たちと議論をしたい、という希望はもっともなことです。しかし、小・中・高と大学では、規模が全く異なり、また学生さんの行動範囲の広さも大きく異なります。大学では、クラスごとに教室が決まっていて個人の座席が固定されているわけではないため、感染防止のためにより慎重な対策が必要です。いわゆる三密回避のために、各教室で人と人の間を1メートル以上離すような配置を考えると、大規模クラスには教室配当ができなくなります。従って、少人数のクラスであって、受講生同士の議論が大切なゼミや演習科目、対面指導の重要性が高い語学科目や実験・実習・実技科目を優先して教室配当を行っているところです。また、授業を担当する教員によっては、年齢的に、あるいは基礎疾患を抱えているなどの事情から、重症化のリスクが高い場合もあります。対面授業に対する希望、熱意を持ちながらも、感染した場合のリスクを考えると断念せざるを得ないこともあるのです。以上のようなことから対面授業ができるクラス数は限られますが、学生の皆さんが本学の美しいキャンパスで、教員や友人と空間を共にして議論できる機会を少しでも増やしていきたいと考えていますので、何卒ご理解くださいますよう、お願いいたします。
一方、目下の感染拡大の状況からすべての授業をネット配信にしてほしいという要望も寄せられています。春学期当初の混乱を経て、ネット配信授業にも慣れてきたし、通学に時間がとられない分、一日が有効に使えるという意見です。これまで想定されていなかった授業形態の不自由さを乗り越えて、前向きに受け止めてくださったことには心から感謝します。教員の側もネット配信授業の利点を生かし、よりよい授業展開に向けて努力をしています。このように、私たちはネット配信授業の利点にも気づかされましたが、視覚と聴覚を使うだけのネット配信授業に対して、実験・実習・実技科目や課題解決型科目に顕著にみられるように、嗅覚・触覚・味覚まで含めた五感すべてを活用できるのは対面授業の大きな利点です。また、大学教育は知識を提供することだけがすべてではありません。学生同士の白熱した議論の場を設けることも、さらにいえば正課との両輪である課外活動の場を提供することも、大学の重要な役割だと考えています。障がいを持つ学生さんの中にはネット配信授業への対応が難しい方もおられ、対面授業の機会によって、問題の解決につながる場合もあります。反対に、基礎疾患を抱えておられるなどの事情から、通学できない学生さんについては、合理的な配慮を行うこととしていますので、ご理解のほど、何卒よろしくお願いいたします。
今般の状況は、すべての学生さんにとって苦しいものと認識していますが、特に、新入生の皆さんからは、孤独な毎日で大学に入ったという気がしない、との声が届いており、教職員一同、胸を痛めています。そこで、秋学期授業開始に先立ち、一時は、キャンパスに足を運んでいただいた上での入学記念会を計画していましたが、感染拡大状況を踏まえ、9月18日以降、オンデマンドにて配信することに切り替えました。大学から改めて、歓迎の気持ちをお伝えいたしますので、是非ご視聴ください。
コロナ禍という未曾有の経験により、私たちはこれまでの考え方、価値観の変更を迫られています。また、社会にすでに存在していた諸問題が顕在化し、差別や不寛容、社会の分断など、倫理的な問題がより深刻になってもいます。これまでとは違う価値観のもとでこれまでとは違う未来のありかたを各自が模索し、人はいかに生きるべきかを真剣に考えなければならない今こそ、同志社大学の掲げる「良心教育」の真価が問われていると思っています。
刻々と変わる状況下で、予定していた行事や授業がおこなえなくなる可能性は常にあり、緊急時には大学を一斉に閉めることもあり得ますが、制約の中でも、学生の皆さんが学び続けるために、奨学金の継続、課外活動の支援なども含め、教職員一同、最大限の努力をしてまいります。
皆さんも、この夏休みには、秋学期開始に向けての準備を整えるとともに、体調管理につとめ、感染拡大防止の社会的責任を考えて節度ある行動をとってくださいますようお願いいたします。残念なことに、若い世代の奔放な懇親の場からクラスターが発生している事例もまま見受けられます。皆さんが学生生活を心から謳歌できず、窮屈な日々を送らなければならないことには胸が痛みますが、一人一人の行動が、大学の対面授業継続、施設利用継続に大きな影響を与えるとともに、ご家族や社会全体にも影響を及ぼす可能性があることを忘れないでください。キャンパスへの入構に際しては、「同志社大学版新型コロナウイルス感染症拡大予防のためのガイドライン」記載の基本事項を遵守してくださるようお願いします。もちろん、感染の可能性は誰にでもあります。感染自体は責められるべきことではありません。もし感染してしまった場合は、「出校可否についてのフローチャート」に沿って、速やかに大学に連絡し、自身の行動については専門家の指示に従ってください。感染予防のみならず、万一感染してしまった場合も含めて、同志社大学生にふさわしく振る舞ってくださることを強く期待いたします。
それでは爽やかな秋のキャンパスで、皆さんとお目にかかれるのを楽しみにしています。
English(英語)
Although the state of emergency was lifted on May 25, the number of people infected with the Novel Coronavirus (COVID-19) is on the increase again and there is still no sign of containment of the virus. We are in the so-called WITH-Corona era where we must coexist with the Novel Coronavirus.
As you all know, Doshisha University conducted all courses online in principle throughout the Spring Semester. Many of you must have felt confused about how this academic year has turned out in an unexpected way. All the members of the faculty and staff have been keeping our priority on continuing to provide education to our students. Utilizing the results of the course evaluation surveys that you recently answered, we are continuing our discussions and efforts in order to adjust the university education to the WITH-Corona era.
As we announced in the “Doshisha University Action in Response to Novel Coronavirus Infection (No.10 Notice)” dated June 22, from the Fall Semester onwards we will resume in-person classes at the same time with continuing online classes. Detailed information on which subjects will be offered in person and which subjects will continue to be conducted online will be available in the “Announcement from the University” section on DUET around September 7.
Regarding this policy, we have been receiving many opinions and requests from two different perspectives.
On one hand, some of you have requested us to resume in-person instruction for all classes, saying that because classes are held normally at elementary, junior high and senior high schools, the same could be done at universities. We fully understand your desires to gather on campus, receive instruction from faculty members face to face, and engage in discussions with friends. However, a university is very different from these schools, both in terms of school size and of diversity in students’ activity areas. A university requires more careful measures for preventing infection because there is no fixed classroom for each class nor fixed seat for each student. If we are to consider arrangement of seats so that students are separated at least 1m from each other in every classroom in order to avoid the so-called “Three Cs,” we will be unable to allocate a classroom for large classes. For this reason, for classroom allocation we are currently giving priority to small-sized classes, such as seminars in which student discussions are crucial, as well as language courses and experiment, practical training and skills practice courses which rely heavily on in-person instruction. Also, some of the faculty members are at a higher risk for severe illness from infection due to their age, underlying medical conditions or other reasons. No matter how much they wish to teach you in person, they have no choice but to give it up due to the risk in the event of infection. Although the number of classes that can be conducted in-person is limited for these reasons, we will continue our efforts to increase the opportunities for you to engage in discussions with your instructor and friends in the same space on our beautiful campus as much as possible. We will appreciate your understanding and cooperation.
On the other hand, we have also received requests for all classes to be conducted online due to the current situation of spread of infection, saying that they have gotten accustomed to online education after the initial confusion and that the format gives them more time without the need to commute to campus. We are very grateful for these positive reactions despite the inconvenience caused by this unanticipated class format, and we the faculty are also making efforts to further improve the operation of classes, making use of the advantages of online education. While we have realized the advantages of online education, the major advantage of in-person instruction, especially in experiment, practical training and skills practice courses and project-based subjects, is that you can use all five senses including smell, tough and taste, whereas with online classes you can only use two senses of sight and hearing. Furthermore, university education is not only about provision of knowledge. We consider that provision of opportunities for students to engage in heated discussions and to participate in extracurricular activities that supplement regular courses is also an important role of a university. Some of the students with disability have difficulty receiving online education, in which case an opportunity of in-person instruction may solve the problem. On the other hand, there are also students who are unable to commute to the campus due to circumstances such as underlying medical conditions, for whom we will provide reasonable accommodations. Your understanding and patience will be greatly appreciated.
We are aware that the current situation is very hard for all of our students, and we are particularly sorry to new students who have expressed their loneliness for being unable to feel they have entered the university. We were planning to hold an entrance celebration event to give new students an opportunity to come to the campus prior to the beginning of the Fall Semester classes, but considering the situation of spread of infection, we have decided to stream the event on-demand from September 18. We hope that many of you will watch the welcome message from the university.
The unprecedented experience of the Coronavirus Crisis is urging us to change our previous way of thinking and sense of values. The crisis has also exposed various problems that already existed in society, and aggravated ethical problems such as discrimination, intolerance and social divides. With the necessity for each of us to seek a different future with a different sense of values and to seriously think how one should live, we think that now more than ever is the time when the true value of Doshisha University’s “education of conscience” is being tested.
Under the ever-changing situation, there is always a possibility that we become unable to conduct scheduled events and classes, and even a need to close the entire university may arise in case of emergency. However, all academic and administrative staff will continue our utmost effort to ensure that students continue learning even within constraints, including continuation of scholarship programs and support to extracurricular activities.
During the summer recess, we also ask each of you to please pay attention to your health while preparing for the Fall Semester and to act responsibly in consideration of your social responsibility in preventing spread of infection. It is unfortunate that there have been several cases of cluster infection occurring at unrestrained social gatherings of young people. Although it is heartbreaking that you are currently unable to fully enjoy the university life due to many constraints, we ask you to keep in mind that the actions of each one of you can have a large impact on whether we can continue to make in-person classes and university facilities available to you, as well as on your family and society as a whole. When you come to the campus, please follow the Basic Matters in the “Doshisha University Guidelines for Preventing Spread of Infection of Novel Coronavirus (COVID-19).” Of course, anyone can get infected anytime and no one should be blamed just for being infected. If you unfortunately become infected, please follow the “Flowchart of whether or not you are allowed to come to the campus,” contact the university immediately and follow the instructions of medical experts. We highly expect each of you to behave in an appropriate manner as a Doshisha student, not only for prevention of infection but also in the event that you become infected.
We are looking forward to seeing you all on campus in the brisk autumn weather.
As you all know, Doshisha University conducted all courses online in principle throughout the Spring Semester. Many of you must have felt confused about how this academic year has turned out in an unexpected way. All the members of the faculty and staff have been keeping our priority on continuing to provide education to our students. Utilizing the results of the course evaluation surveys that you recently answered, we are continuing our discussions and efforts in order to adjust the university education to the WITH-Corona era.
As we announced in the “Doshisha University Action in Response to Novel Coronavirus Infection (No.10 Notice)” dated June 22, from the Fall Semester onwards we will resume in-person classes at the same time with continuing online classes. Detailed information on which subjects will be offered in person and which subjects will continue to be conducted online will be available in the “Announcement from the University” section on DUET around September 7.
Regarding this policy, we have been receiving many opinions and requests from two different perspectives.
On one hand, some of you have requested us to resume in-person instruction for all classes, saying that because classes are held normally at elementary, junior high and senior high schools, the same could be done at universities. We fully understand your desires to gather on campus, receive instruction from faculty members face to face, and engage in discussions with friends. However, a university is very different from these schools, both in terms of school size and of diversity in students’ activity areas. A university requires more careful measures for preventing infection because there is no fixed classroom for each class nor fixed seat for each student. If we are to consider arrangement of seats so that students are separated at least 1m from each other in every classroom in order to avoid the so-called “Three Cs,” we will be unable to allocate a classroom for large classes. For this reason, for classroom allocation we are currently giving priority to small-sized classes, such as seminars in which student discussions are crucial, as well as language courses and experiment, practical training and skills practice courses which rely heavily on in-person instruction. Also, some of the faculty members are at a higher risk for severe illness from infection due to their age, underlying medical conditions or other reasons. No matter how much they wish to teach you in person, they have no choice but to give it up due to the risk in the event of infection. Although the number of classes that can be conducted in-person is limited for these reasons, we will continue our efforts to increase the opportunities for you to engage in discussions with your instructor and friends in the same space on our beautiful campus as much as possible. We will appreciate your understanding and cooperation.
On the other hand, we have also received requests for all classes to be conducted online due to the current situation of spread of infection, saying that they have gotten accustomed to online education after the initial confusion and that the format gives them more time without the need to commute to campus. We are very grateful for these positive reactions despite the inconvenience caused by this unanticipated class format, and we the faculty are also making efforts to further improve the operation of classes, making use of the advantages of online education. While we have realized the advantages of online education, the major advantage of in-person instruction, especially in experiment, practical training and skills practice courses and project-based subjects, is that you can use all five senses including smell, tough and taste, whereas with online classes you can only use two senses of sight and hearing. Furthermore, university education is not only about provision of knowledge. We consider that provision of opportunities for students to engage in heated discussions and to participate in extracurricular activities that supplement regular courses is also an important role of a university. Some of the students with disability have difficulty receiving online education, in which case an opportunity of in-person instruction may solve the problem. On the other hand, there are also students who are unable to commute to the campus due to circumstances such as underlying medical conditions, for whom we will provide reasonable accommodations. Your understanding and patience will be greatly appreciated.
We are aware that the current situation is very hard for all of our students, and we are particularly sorry to new students who have expressed their loneliness for being unable to feel they have entered the university. We were planning to hold an entrance celebration event to give new students an opportunity to come to the campus prior to the beginning of the Fall Semester classes, but considering the situation of spread of infection, we have decided to stream the event on-demand from September 18. We hope that many of you will watch the welcome message from the university.
The unprecedented experience of the Coronavirus Crisis is urging us to change our previous way of thinking and sense of values. The crisis has also exposed various problems that already existed in society, and aggravated ethical problems such as discrimination, intolerance and social divides. With the necessity for each of us to seek a different future with a different sense of values and to seriously think how one should live, we think that now more than ever is the time when the true value of Doshisha University’s “education of conscience” is being tested.
Under the ever-changing situation, there is always a possibility that we become unable to conduct scheduled events and classes, and even a need to close the entire university may arise in case of emergency. However, all academic and administrative staff will continue our utmost effort to ensure that students continue learning even within constraints, including continuation of scholarship programs and support to extracurricular activities.
During the summer recess, we also ask each of you to please pay attention to your health while preparing for the Fall Semester and to act responsibly in consideration of your social responsibility in preventing spread of infection. It is unfortunate that there have been several cases of cluster infection occurring at unrestrained social gatherings of young people. Although it is heartbreaking that you are currently unable to fully enjoy the university life due to many constraints, we ask you to keep in mind that the actions of each one of you can have a large impact on whether we can continue to make in-person classes and university facilities available to you, as well as on your family and society as a whole. When you come to the campus, please follow the Basic Matters in the “Doshisha University Guidelines for Preventing Spread of Infection of Novel Coronavirus (COVID-19).” Of course, anyone can get infected anytime and no one should be blamed just for being infected. If you unfortunately become infected, please follow the “Flowchart of whether or not you are allowed to come to the campus,” contact the university immediately and follow the instructions of medical experts. We highly expect each of you to behave in an appropriate manner as a Doshisha student, not only for prevention of infection but also in the event that you become infected.
We are looking forward to seeing you all on campus in the brisk autumn weather.
日本語(Japanese)
5月25日、緊急事態宣言が解除されたものの、新型コロナウイルス感染者数は増加傾向を示しており、依然として収束の気配はありません。私たちは、新型コロナウイルスと共存・共生せざるを得ない、いわゆるウィズコロナ時代にあります。
皆さんご承知の通り、本学では春学期の間、授業を原則ネット配信でおこなってきました。想定していなかった形の学生生活となり、戸惑われた方も多かったと思いますが、教職員一同は、学生の皆さんへの教育を止めないことを第一に考えてきました。現在も、先般お願いした授業アンケートを活用しながら、ウィズコロナ時代における大学教育のありかたについて議論を重ね、努力を続けているところです。
6月22日付の「【新型コロナウイルス感染症】本学の対応について(第10報)」でお知らせしましたように、秋学期からは、ネット配信授業を併用しながら対面授業を再開します。各科目が対面授業になるかネット配信になるかについては、9月7日頃、DUETの「大学からのお知らせ」にて周知します。
この方針については、異なる観点から、それぞれの意見、要望が届いています。
一つは、小学校・中学校・高等学校では、普通に授業が行われているのだから、大学でもできないはずはない、全面的に対面授業を再開してほしいという要望です。キャンパスに集い、教員から直接教えを受け、友人たちと議論をしたい、という希望はもっともなことです。しかし、小・中・高と大学では、規模が全く異なり、また学生さんの行動範囲の広さも大きく異なります。大学では、クラスごとに教室が決まっていて個人の座席が固定されているわけではないため、感染防止のためにより慎重な対策が必要です。いわゆる三密回避のために、各教室で人と人の間を1メートル以上離すような配置を考えると、大規模クラスには教室配当ができなくなります。従って、少人数のクラスであって、受講生同士の議論が大切なゼミや演習科目、対面指導の重要性が高い語学科目や実験・実習・実技科目を優先して教室配当を行っているところです。また、授業を担当する教員によっては、年齢的に、あるいは基礎疾患を抱えているなどの事情から、重症化のリスクが高い場合もあります。対面授業に対する希望、熱意を持ちながらも、感染した場合のリスクを考えると断念せざるを得ないこともあるのです。以上のようなことから対面授業ができるクラス数は限られますが、学生の皆さんが本学の美しいキャンパスで、教員や友人と空間を共にして議論できる機会を少しでも増やしていきたいと考えていますので、何卒ご理解くださいますよう、お願いいたします。
一方、目下の感染拡大の状況からすべての授業をネット配信にしてほしいという要望も寄せられています。春学期当初の混乱を経て、ネット配信授業にも慣れてきたし、通学に時間がとられない分、一日が有効に使えるという意見です。これまで想定されていなかった授業形態の不自由さを乗り越えて、前向きに受け止めてくださったことには心から感謝します。教員の側もネット配信授業の利点を生かし、よりよい授業展開に向けて努力をしています。このように、私たちはネット配信授業の利点にも気づかされましたが、視覚と聴覚を使うだけのネット配信授業に対して、実験・実習・実技科目や課題解決型科目に顕著にみられるように、嗅覚・触覚・味覚まで含めた五感すべてを活用できるのは対面授業の大きな利点です。また、大学教育は知識を提供することだけがすべてではありません。学生同士の白熱した議論の場を設けることも、さらにいえば正課との両輪である課外活動の場を提供することも、大学の重要な役割だと考えています。障がいを持つ学生さんの中にはネット配信授業への対応が難しい方もおられ、対面授業の機会によって、問題の解決につながる場合もあります。反対に、基礎疾患を抱えておられるなどの事情から、通学できない学生さんについては、合理的な配慮を行うこととしていますので、ご理解のほど、何卒よろしくお願いいたします。
今般の状況は、すべての学生さんにとって苦しいものと認識していますが、特に、新入生の皆さんからは、孤独な毎日で大学に入ったという気がしない、との声が届いており、教職員一同、胸を痛めています。そこで、秋学期授業開始に先立ち、一時は、キャンパスに足を運んでいただいた上での入学記念会を計画していましたが、感染拡大状況を踏まえ、9月18日以降、オンデマンドにて配信することに切り替えました。大学から改めて、歓迎の気持ちをお伝えいたしますので、是非ご視聴ください。
コロナ禍という未曾有の経験により、私たちはこれまでの考え方、価値観の変更を迫られています。また、社会にすでに存在していた諸問題が顕在化し、差別や不寛容、社会の分断など、倫理的な問題がより深刻になってもいます。これまでとは違う価値観のもとでこれまでとは違う未来のありかたを各自が模索し、人はいかに生きるべきかを真剣に考えなければならない今こそ、同志社大学の掲げる「良心教育」の真価が問われていると思っています。
刻々と変わる状況下で、予定していた行事や授業がおこなえなくなる可能性は常にあり、緊急時には大学を一斉に閉めることもあり得ますが、制約の中でも、学生の皆さんが学び続けるために、奨学金の継続、課外活動の支援なども含め、教職員一同、最大限の努力をしてまいります。
皆さんも、この夏休みには、秋学期開始に向けての準備を整えるとともに、体調管理につとめ、感染拡大防止の社会的責任を考えて節度ある行動をとってくださいますようお願いいたします。残念なことに、若い世代の奔放な懇親の場からクラスターが発生している事例もまま見受けられます。皆さんが学生生活を心から謳歌できず、窮屈な日々を送らなければならないことには胸が痛みますが、一人一人の行動が、大学の対面授業継続、施設利用継続に大きな影響を与えるとともに、ご家族や社会全体にも影響を及ぼす可能性があることを忘れないでください。キャンパスへの入構に際しては、「同志社大学版新型コロナウイルス感染症拡大予防のためのガイドライン」記載の基本事項を遵守してくださるようお願いします。もちろん、感染の可能性は誰にでもあります。感染自体は責められるべきことではありません。もし感染してしまった場合は、「出校可否についてのフローチャート」に沿って、速やかに大学に連絡し、自身の行動については専門家の指示に従ってください。感染予防のみならず、万一感染してしまった場合も含めて、同志社大学生にふさわしく振る舞ってくださることを強く期待いたします。
それでは爽やかな秋のキャンパスで、皆さんとお目にかかれるのを楽しみにしています。
皆さんご承知の通り、本学では春学期の間、授業を原則ネット配信でおこなってきました。想定していなかった形の学生生活となり、戸惑われた方も多かったと思いますが、教職員一同は、学生の皆さんへの教育を止めないことを第一に考えてきました。現在も、先般お願いした授業アンケートを活用しながら、ウィズコロナ時代における大学教育のありかたについて議論を重ね、努力を続けているところです。
6月22日付の「【新型コロナウイルス感染症】本学の対応について(第10報)」でお知らせしましたように、秋学期からは、ネット配信授業を併用しながら対面授業を再開します。各科目が対面授業になるかネット配信になるかについては、9月7日頃、DUETの「大学からのお知らせ」にて周知します。
この方針については、異なる観点から、それぞれの意見、要望が届いています。
一つは、小学校・中学校・高等学校では、普通に授業が行われているのだから、大学でもできないはずはない、全面的に対面授業を再開してほしいという要望です。キャンパスに集い、教員から直接教えを受け、友人たちと議論をしたい、という希望はもっともなことです。しかし、小・中・高と大学では、規模が全く異なり、また学生さんの行動範囲の広さも大きく異なります。大学では、クラスごとに教室が決まっていて個人の座席が固定されているわけではないため、感染防止のためにより慎重な対策が必要です。いわゆる三密回避のために、各教室で人と人の間を1メートル以上離すような配置を考えると、大規模クラスには教室配当ができなくなります。従って、少人数のクラスであって、受講生同士の議論が大切なゼミや演習科目、対面指導の重要性が高い語学科目や実験・実習・実技科目を優先して教室配当を行っているところです。また、授業を担当する教員によっては、年齢的に、あるいは基礎疾患を抱えているなどの事情から、重症化のリスクが高い場合もあります。対面授業に対する希望、熱意を持ちながらも、感染した場合のリスクを考えると断念せざるを得ないこともあるのです。以上のようなことから対面授業ができるクラス数は限られますが、学生の皆さんが本学の美しいキャンパスで、教員や友人と空間を共にして議論できる機会を少しでも増やしていきたいと考えていますので、何卒ご理解くださいますよう、お願いいたします。
一方、目下の感染拡大の状況からすべての授業をネット配信にしてほしいという要望も寄せられています。春学期当初の混乱を経て、ネット配信授業にも慣れてきたし、通学に時間がとられない分、一日が有効に使えるという意見です。これまで想定されていなかった授業形態の不自由さを乗り越えて、前向きに受け止めてくださったことには心から感謝します。教員の側もネット配信授業の利点を生かし、よりよい授業展開に向けて努力をしています。このように、私たちはネット配信授業の利点にも気づかされましたが、視覚と聴覚を使うだけのネット配信授業に対して、実験・実習・実技科目や課題解決型科目に顕著にみられるように、嗅覚・触覚・味覚まで含めた五感すべてを活用できるのは対面授業の大きな利点です。また、大学教育は知識を提供することだけがすべてではありません。学生同士の白熱した議論の場を設けることも、さらにいえば正課との両輪である課外活動の場を提供することも、大学の重要な役割だと考えています。障がいを持つ学生さんの中にはネット配信授業への対応が難しい方もおられ、対面授業の機会によって、問題の解決につながる場合もあります。反対に、基礎疾患を抱えておられるなどの事情から、通学できない学生さんについては、合理的な配慮を行うこととしていますので、ご理解のほど、何卒よろしくお願いいたします。
今般の状況は、すべての学生さんにとって苦しいものと認識していますが、特に、新入生の皆さんからは、孤独な毎日で大学に入ったという気がしない、との声が届いており、教職員一同、胸を痛めています。そこで、秋学期授業開始に先立ち、一時は、キャンパスに足を運んでいただいた上での入学記念会を計画していましたが、感染拡大状況を踏まえ、9月18日以降、オンデマンドにて配信することに切り替えました。大学から改めて、歓迎の気持ちをお伝えいたしますので、是非ご視聴ください。
コロナ禍という未曾有の経験により、私たちはこれまでの考え方、価値観の変更を迫られています。また、社会にすでに存在していた諸問題が顕在化し、差別や不寛容、社会の分断など、倫理的な問題がより深刻になってもいます。これまでとは違う価値観のもとでこれまでとは違う未来のありかたを各自が模索し、人はいかに生きるべきかを真剣に考えなければならない今こそ、同志社大学の掲げる「良心教育」の真価が問われていると思っています。
刻々と変わる状況下で、予定していた行事や授業がおこなえなくなる可能性は常にあり、緊急時には大学を一斉に閉めることもあり得ますが、制約の中でも、学生の皆さんが学び続けるために、奨学金の継続、課外活動の支援なども含め、教職員一同、最大限の努力をしてまいります。
皆さんも、この夏休みには、秋学期開始に向けての準備を整えるとともに、体調管理につとめ、感染拡大防止の社会的責任を考えて節度ある行動をとってくださいますようお願いいたします。残念なことに、若い世代の奔放な懇親の場からクラスターが発生している事例もまま見受けられます。皆さんが学生生活を心から謳歌できず、窮屈な日々を送らなければならないことには胸が痛みますが、一人一人の行動が、大学の対面授業継続、施設利用継続に大きな影響を与えるとともに、ご家族や社会全体にも影響を及ぼす可能性があることを忘れないでください。キャンパスへの入構に際しては、「同志社大学版新型コロナウイルス感染症拡大予防のためのガイドライン」記載の基本事項を遵守してくださるようお願いします。もちろん、感染の可能性は誰にでもあります。感染自体は責められるべきことではありません。もし感染してしまった場合は、「出校可否についてのフローチャート」に沿って、速やかに大学に連絡し、自身の行動については専門家の指示に従ってください。感染予防のみならず、万一感染してしまった場合も含めて、同志社大学生にふさわしく振る舞ってくださることを強く期待いたします。
それでは爽やかな秋のキャンパスで、皆さんとお目にかかれるのを楽しみにしています。
English(英語)
Although the state of emergency was lifted on May 25, the number of people infected with the Novel Coronavirus (COVID-19) is on the increase again and there is still no sign of containment of the virus. We are in the so-called WITH-Corona era where we must coexist with the Novel Coronavirus.
As you all know, Doshisha University conducted all courses online in principle throughout the Spring Semester. Many of you must have felt confused about how this academic year has turned out in an unexpected way. All the members of the faculty and staff have been keeping our priority on continuing to provide education to our students. Utilizing the results of the course evaluation surveys that you recently answered, we are continuing our discussions and efforts in order to adjust the university education to the WITH-Corona era.
As we announced in the “Doshisha University Action in Response to Novel Coronavirus Infection (No.10 Notice)” dated June 22, from the Fall Semester onwards we will resume in-person classes at the same time with continuing online classes. Detailed information on which subjects will be offered in person and which subjects will continue to be conducted online will be available in the “Announcement from the University” section on DUET around September 7.
Regarding this policy, we have been receiving many opinions and requests from two different perspectives.
On one hand, some of you have requested us to resume in-person instruction for all classes, saying that because classes are held normally at elementary, junior high and senior high schools, the same could be done at universities. We fully understand your desires to gather on campus, receive instruction from faculty members face to face, and engage in discussions with friends. However, a university is very different from these schools, both in terms of school size and of diversity in students’ activity areas. A university requires more careful measures for preventing infection because there is no fixed classroom for each class nor fixed seat for each student. If we are to consider arrangement of seats so that students are separated at least 1m from each other in every classroom in order to avoid the so-called “Three Cs,” we will be unable to allocate a classroom for large classes. For this reason, for classroom allocation we are currently giving priority to small-sized classes, such as seminars in which student discussions are crucial, as well as language courses and experiment, practical training and skills practice courses which rely heavily on in-person instruction. Also, some of the faculty members are at a higher risk for severe illness from infection due to their age, underlying medical conditions or other reasons. No matter how much they wish to teach you in person, they have no choice but to give it up due to the risk in the event of infection. Although the number of classes that can be conducted in-person is limited for these reasons, we will continue our efforts to increase the opportunities for you to engage in discussions with your instructor and friends in the same space on our beautiful campus as much as possible. We will appreciate your understanding and cooperation.
On the other hand, we have also received requests for all classes to be conducted online due to the current situation of spread of infection, saying that they have gotten accustomed to online education after the initial confusion and that the format gives them more time without the need to commute to campus. We are very grateful for these positive reactions despite the inconvenience caused by this unanticipated class format, and we the faculty are also making efforts to further improve the operation of classes, making use of the advantages of online education. While we have realized the advantages of online education, the major advantage of in-person instruction, especially in experiment, practical training and skills practice courses and project-based subjects, is that you can use all five senses including smell, tough and taste, whereas with online classes you can only use two senses of sight and hearing. Furthermore, university education is not only about provision of knowledge. We consider that provision of opportunities for students to engage in heated discussions and to participate in extracurricular activities that supplement regular courses is also an important role of a university. Some of the students with disability have difficulty receiving online education, in which case an opportunity of in-person instruction may solve the problem. On the other hand, there are also students who are unable to commute to the campus due to circumstances such as underlying medical conditions, for whom we will provide reasonable accommodations. Your understanding and patience will be greatly appreciated.
We are aware that the current situation is very hard for all of our students, and we are particularly sorry to new students who have expressed their loneliness for being unable to feel they have entered the university. We were planning to hold an entrance celebration event to give new students an opportunity to come to the campus prior to the beginning of the Fall Semester classes, but considering the situation of spread of infection, we have decided to stream the event on-demand from September 18. We hope that many of you will watch the welcome message from the university.
The unprecedented experience of the Coronavirus Crisis is urging us to change our previous way of thinking and sense of values. The crisis has also exposed various problems that already existed in society, and aggravated ethical problems such as discrimination, intolerance and social divides. With the necessity for each of us to seek a different future with a different sense of values and to seriously think how one should live, we think that now more than ever is the time when the true value of Doshisha University’s “education of conscience” is being tested.
Under the ever-changing situation, there is always a possibility that we become unable to conduct scheduled events and classes, and even a need to close the entire university may arise in case of emergency. However, all academic and administrative staff will continue our utmost effort to ensure that students continue learning even within constraints, including continuation of scholarship programs and support to extracurricular activities.
During the summer recess, we also ask each of you to please pay attention to your health while preparing for the Fall Semester and to act responsibly in consideration of your social responsibility in preventing spread of infection. It is unfortunate that there have been several cases of cluster infection occurring at unrestrained social gatherings of young people. Although it is heartbreaking that you are currently unable to fully enjoy the university life due to many constraints, we ask you to keep in mind that the actions of each one of you can have a large impact on whether we can continue to make in-person classes and university facilities available to you, as well as on your family and society as a whole. When you come to the campus, please follow the Basic Matters in the “Doshisha University Guidelines for Preventing Spread of Infection of Novel Coronavirus (COVID-19).” Of course, anyone can get infected anytime and no one should be blamed just for being infected. If you unfortunately become infected, please follow the “Flowchart of whether or not you are allowed to come to the campus,” contact the university immediately and follow the instructions of medical experts. We highly expect each of you to behave in an appropriate manner as a Doshisha student, not only for prevention of infection but also in the event that you become infected.
We are looking forward to seeing you all on campus in the brisk autumn weather.
As you all know, Doshisha University conducted all courses online in principle throughout the Spring Semester. Many of you must have felt confused about how this academic year has turned out in an unexpected way. All the members of the faculty and staff have been keeping our priority on continuing to provide education to our students. Utilizing the results of the course evaluation surveys that you recently answered, we are continuing our discussions and efforts in order to adjust the university education to the WITH-Corona era.
As we announced in the “Doshisha University Action in Response to Novel Coronavirus Infection (No.10 Notice)” dated June 22, from the Fall Semester onwards we will resume in-person classes at the same time with continuing online classes. Detailed information on which subjects will be offered in person and which subjects will continue to be conducted online will be available in the “Announcement from the University” section on DUET around September 7.
Regarding this policy, we have been receiving many opinions and requests from two different perspectives.
On one hand, some of you have requested us to resume in-person instruction for all classes, saying that because classes are held normally at elementary, junior high and senior high schools, the same could be done at universities. We fully understand your desires to gather on campus, receive instruction from faculty members face to face, and engage in discussions with friends. However, a university is very different from these schools, both in terms of school size and of diversity in students’ activity areas. A university requires more careful measures for preventing infection because there is no fixed classroom for each class nor fixed seat for each student. If we are to consider arrangement of seats so that students are separated at least 1m from each other in every classroom in order to avoid the so-called “Three Cs,” we will be unable to allocate a classroom for large classes. For this reason, for classroom allocation we are currently giving priority to small-sized classes, such as seminars in which student discussions are crucial, as well as language courses and experiment, practical training and skills practice courses which rely heavily on in-person instruction. Also, some of the faculty members are at a higher risk for severe illness from infection due to their age, underlying medical conditions or other reasons. No matter how much they wish to teach you in person, they have no choice but to give it up due to the risk in the event of infection. Although the number of classes that can be conducted in-person is limited for these reasons, we will continue our efforts to increase the opportunities for you to engage in discussions with your instructor and friends in the same space on our beautiful campus as much as possible. We will appreciate your understanding and cooperation.
On the other hand, we have also received requests for all classes to be conducted online due to the current situation of spread of infection, saying that they have gotten accustomed to online education after the initial confusion and that the format gives them more time without the need to commute to campus. We are very grateful for these positive reactions despite the inconvenience caused by this unanticipated class format, and we the faculty are also making efforts to further improve the operation of classes, making use of the advantages of online education. While we have realized the advantages of online education, the major advantage of in-person instruction, especially in experiment, practical training and skills practice courses and project-based subjects, is that you can use all five senses including smell, tough and taste, whereas with online classes you can only use two senses of sight and hearing. Furthermore, university education is not only about provision of knowledge. We consider that provision of opportunities for students to engage in heated discussions and to participate in extracurricular activities that supplement regular courses is also an important role of a university. Some of the students with disability have difficulty receiving online education, in which case an opportunity of in-person instruction may solve the problem. On the other hand, there are also students who are unable to commute to the campus due to circumstances such as underlying medical conditions, for whom we will provide reasonable accommodations. Your understanding and patience will be greatly appreciated.
We are aware that the current situation is very hard for all of our students, and we are particularly sorry to new students who have expressed their loneliness for being unable to feel they have entered the university. We were planning to hold an entrance celebration event to give new students an opportunity to come to the campus prior to the beginning of the Fall Semester classes, but considering the situation of spread of infection, we have decided to stream the event on-demand from September 18. We hope that many of you will watch the welcome message from the university.
The unprecedented experience of the Coronavirus Crisis is urging us to change our previous way of thinking and sense of values. The crisis has also exposed various problems that already existed in society, and aggravated ethical problems such as discrimination, intolerance and social divides. With the necessity for each of us to seek a different future with a different sense of values and to seriously think how one should live, we think that now more than ever is the time when the true value of Doshisha University’s “education of conscience” is being tested.
Under the ever-changing situation, there is always a possibility that we become unable to conduct scheduled events and classes, and even a need to close the entire university may arise in case of emergency. However, all academic and administrative staff will continue our utmost effort to ensure that students continue learning even within constraints, including continuation of scholarship programs and support to extracurricular activities.
During the summer recess, we also ask each of you to please pay attention to your health while preparing for the Fall Semester and to act responsibly in consideration of your social responsibility in preventing spread of infection. It is unfortunate that there have been several cases of cluster infection occurring at unrestrained social gatherings of young people. Although it is heartbreaking that you are currently unable to fully enjoy the university life due to many constraints, we ask you to keep in mind that the actions of each one of you can have a large impact on whether we can continue to make in-person classes and university facilities available to you, as well as on your family and society as a whole. When you come to the campus, please follow the Basic Matters in the “Doshisha University Guidelines for Preventing Spread of Infection of Novel Coronavirus (COVID-19).” Of course, anyone can get infected anytime and no one should be blamed just for being infected. If you unfortunately become infected, please follow the “Flowchart of whether or not you are allowed to come to the campus,” contact the university immediately and follow the instructions of medical experts. We highly expect each of you to behave in an appropriate manner as a Doshisha student, not only for prevention of infection but also in the event that you become infected.
We are looking forward to seeing you all on campus in the brisk autumn weather.