'20年9月30日 更新
日本語(Japanese)
私たちは今、新型コロナウイルスと共生・共存せざるを得ない、いわゆるウィズコロナ時代にあります。このウィズコロナのもと、本学は、教育機関としての社会的使命を果たすべく、秋学期の講義開始日である9月24日から、ネット配信と対面の2形態で授業を実施しています。対面授業再開にあたり、感染拡大予防と教育・研究活動を両立するために、「同志社大学版新型コロナウイルス感染症拡大予防のためのガイドライン」を定めていることは、皆さんご承知の通りです。
講義開始日の朝には、学生支援センターが中心となり、入構にあたってのマスク着用の啓発活動を実施しました。私もその様子を見ていましたが、入構する全ての学生の皆さんがマスクを着用してくれており、同志社大学生らしいふるまいを、大変誇らしく感じました。今後も継続して感染拡大予防に取り組んでください。ただし、感染の可能性は誰にでもあります。感染自体は責められるべきことではありません。感染がわかった場合は、「出校可否についてのフローチャート」に沿って、速やかに大学に連絡し、自身の行動については専門家の指示に従ってください。感染予防のみならず、感染した場合も含めて、同志社大学生にふさわしく振る舞ってくださることを強く期待いたします。
9月24日には、多くのメディアが本学を訪れましたが、取材を受けた1年次生が、今の気持ちを問われて、「非常にうれしい気持ちが大きい。緊張しましたけど、これから友達づくりをやっていけたらいいな」と答えておられたり、「この後、学生生活の中で何がしたい?」と問われ、「とりあえず、(今、知り合った友達と)一緒に大学の食堂に行って、一緒にご飯が食べたい」と答えておられたりしたのを見聞くにつけ、困難な春学期を乗り越えて本学キャンパスに来てくださったことに胸がいっぱいになりました。学生の皆さん一人一人の努力に改めて敬意を表します。
このように、対面授業再開を喜ぶ声の一方で、春学期を通してネット配信授業にも慣れ、その利点も多く見出せたので、感染拡大予防の観点からネット配信授業を継続しても良いのではないか、という意見も頂戴しています。学内の議論において、教職員からも、ネット配信授業の利点と対面授業の重要性、それぞれに関する多くの意見が寄せられています。
サイバー学長室、「ネット配信授業受講に関するアンケート調査」(6月下旬から7月初旬実施)、各学部・研究科事務室宛へのご連絡など、様々なかたちで寄せられた学生の皆さんからの意見は、今後の同志社での学びを検討するための貴重な財産だと考えています。皆さんからいただいた意見を真摯に分析し、ネット配信授業も積極的に活用した「学びのかたちの新展開」を目指してまいります。
さて、1年次生の皆さんにとっては、初めてのオンキャンパス授業が始まりました。高等学校までとは異なり、大学の広大なキャンパスにはいくつもの教室棟があります。まずご自身の授業が行われる建物、教室を覚えなければなりません。他にも図書館やラーニング・コモンズ、書籍の購入場所、食堂などキャンパスを探索する機会が増えるでしょう。爽やかな秋のキャンパスを大いに楽しんでいただきたいと思います。困ったことがあった時は、一人で抱え込まず、学業上の相談についてはそれぞれの所属している学部・研究科事務室に、生活や奨学金などに関する相談については両校地の学生支援センターに、そのほか悩みごとの相談はカウンセリングセンターにお問い合わせください。
授業の実施とともに気になっているのは、正課外での活動です。体育会や文化系公認団体などのクラブ活動については、7月1日から約2か月半、計3回の試行期間と検証期間を通して、大学や各種目の協会ガイドラインを基本とした活動及び感染対策を実施してまいりました。このような徹底した対策を行ったため、本学ではクラブ活動を起点としたクラスター感染は発生していません。ご協力いただきました関係各位に改めて感謝申し上げます。しかし、昨今の状況に鑑みると、一定度の制限緩和を行いながらも、引き続き感染拡大予防に留意していただく必要があり、これまでの点検評価を踏まえ、改善を加えながら、現在第4次試行期間として活動を継続しています。
クラブ活動内での感染予防はもちろんのこと、休憩中や登下校においても、マスクの着用、ソーシャルディスタンスの確保など、感染拡大予防のために同志社大学生らしくふるまってくださることを期待しております。なお、1年次生の皆さんの中には、春学期の間にご自身の興味関心のあるクラブを見つけることができなかった方もおられるかもしれません。秋学期開始を機に、また新たな出会いを探してみるのもよいのではないでしょうか。大学時代に、クラブ活動に限らず様々な関係性を構築していくことは、自身を成長させる原動力にもなります。
同志社の徽章である3つのクローバーは「知・徳・体」の三位一体あるいは調和をめざす教育理念を表しています。創立者の新島襄は知育偏重に傾きがちな人材育成に対し、知性と品格を備えた一国の良心たる人物の養成を目指しました。大学における正課外活動は、人間形成という観点からも正課活動と両輪となる非常に大切なものです。
また、正課や正課外の活動をしていない時間においても、たとえば授業後の教室や食堂など、キャンパス内で仲間や先生達と交流することによって、大きな刺激を得ることもあると思います。ご自身の五感を最大限活用して、キャンパスでの貴重な時間を過ごしてください。
秋の気配が深まる頃、体調管理につとめ、節度ある行動をとって、充実した学生生活を送ってください。皆さん一人一人に、たくさんの学びと出会いの喜びがおとずれますように。
講義開始日の朝には、学生支援センターが中心となり、入構にあたってのマスク着用の啓発活動を実施しました。私もその様子を見ていましたが、入構する全ての学生の皆さんがマスクを着用してくれており、同志社大学生らしいふるまいを、大変誇らしく感じました。今後も継続して感染拡大予防に取り組んでください。ただし、感染の可能性は誰にでもあります。感染自体は責められるべきことではありません。感染がわかった場合は、「出校可否についてのフローチャート」に沿って、速やかに大学に連絡し、自身の行動については専門家の指示に従ってください。感染予防のみならず、感染した場合も含めて、同志社大学生にふさわしく振る舞ってくださることを強く期待いたします。
9月24日には、多くのメディアが本学を訪れましたが、取材を受けた1年次生が、今の気持ちを問われて、「非常にうれしい気持ちが大きい。緊張しましたけど、これから友達づくりをやっていけたらいいな」と答えておられたり、「この後、学生生活の中で何がしたい?」と問われ、「とりあえず、(今、知り合った友達と)一緒に大学の食堂に行って、一緒にご飯が食べたい」と答えておられたりしたのを見聞くにつけ、困難な春学期を乗り越えて本学キャンパスに来てくださったことに胸がいっぱいになりました。学生の皆さん一人一人の努力に改めて敬意を表します。
このように、対面授業再開を喜ぶ声の一方で、春学期を通してネット配信授業にも慣れ、その利点も多く見出せたので、感染拡大予防の観点からネット配信授業を継続しても良いのではないか、という意見も頂戴しています。学内の議論において、教職員からも、ネット配信授業の利点と対面授業の重要性、それぞれに関する多くの意見が寄せられています。
サイバー学長室、「ネット配信授業受講に関するアンケート調査」(6月下旬から7月初旬実施)、各学部・研究科事務室宛へのご連絡など、様々なかたちで寄せられた学生の皆さんからの意見は、今後の同志社での学びを検討するための貴重な財産だと考えています。皆さんからいただいた意見を真摯に分析し、ネット配信授業も積極的に活用した「学びのかたちの新展開」を目指してまいります。
さて、1年次生の皆さんにとっては、初めてのオンキャンパス授業が始まりました。高等学校までとは異なり、大学の広大なキャンパスにはいくつもの教室棟があります。まずご自身の授業が行われる建物、教室を覚えなければなりません。他にも図書館やラーニング・コモンズ、書籍の購入場所、食堂などキャンパスを探索する機会が増えるでしょう。爽やかな秋のキャンパスを大いに楽しんでいただきたいと思います。困ったことがあった時は、一人で抱え込まず、学業上の相談についてはそれぞれの所属している学部・研究科事務室に、生活や奨学金などに関する相談については両校地の学生支援センターに、そのほか悩みごとの相談はカウンセリングセンターにお問い合わせください。
授業の実施とともに気になっているのは、正課外での活動です。体育会や文化系公認団体などのクラブ活動については、7月1日から約2か月半、計3回の試行期間と検証期間を通して、大学や各種目の協会ガイドラインを基本とした活動及び感染対策を実施してまいりました。このような徹底した対策を行ったため、本学ではクラブ活動を起点としたクラスター感染は発生していません。ご協力いただきました関係各位に改めて感謝申し上げます。しかし、昨今の状況に鑑みると、一定度の制限緩和を行いながらも、引き続き感染拡大予防に留意していただく必要があり、これまでの点検評価を踏まえ、改善を加えながら、現在第4次試行期間として活動を継続しています。
クラブ活動内での感染予防はもちろんのこと、休憩中や登下校においても、マスクの着用、ソーシャルディスタンスの確保など、感染拡大予防のために同志社大学生らしくふるまってくださることを期待しております。なお、1年次生の皆さんの中には、春学期の間にご自身の興味関心のあるクラブを見つけることができなかった方もおられるかもしれません。秋学期開始を機に、また新たな出会いを探してみるのもよいのではないでしょうか。大学時代に、クラブ活動に限らず様々な関係性を構築していくことは、自身を成長させる原動力にもなります。
同志社の徽章である3つのクローバーは「知・徳・体」の三位一体あるいは調和をめざす教育理念を表しています。創立者の新島襄は知育偏重に傾きがちな人材育成に対し、知性と品格を備えた一国の良心たる人物の養成を目指しました。大学における正課外活動は、人間形成という観点からも正課活動と両輪となる非常に大切なものです。
また、正課や正課外の活動をしていない時間においても、たとえば授業後の教室や食堂など、キャンパス内で仲間や先生達と交流することによって、大きな刺激を得ることもあると思います。ご自身の五感を最大限活用して、キャンパスでの貴重な時間を過ごしてください。
秋の気配が深まる頃、体調管理につとめ、節度ある行動をとって、充実した学生生活を送ってください。皆さん一人一人に、たくさんの学びと出会いの喜びがおとずれますように。
English(英語)
We are now living in the era of the so-called WITH-Corona where we must coexist and cope with the Novel Coronavirus COVID-19. In order to fulfill our social mission as an educational institution during such times, Doshisha University has been conducting classes in both online and in-person formats since the Fall Semester classes commenced on September 24. As you all know, we have established the “Doshisha University Guidelines for Preventing Spread of Infection of Novel Coronavirus (COVID-19) in preparation for the resumption of in-person instruction in order to balance between preventing the spread of infection and continuing our educational and research activities.
On the morning of the first day of classes, I was observing the Student Support Services Center and other staff members raising students’ awareness to wear a mask upon entering the campus. As the president of Doshisha University, I felt very proud that all of the students who came to the campus that day were willingly wearing a mask following our guidelines. We look forward to your continued efforts and cooperation in preventing the spread of infection. However, anyone can get infected anytime and no one should be blamed just for being infected. If you turn out to be infected, please follow the “Flowchart of whether or not you are allowed to come to the campus,” contact the university immediately and follow the instructions of medical experts. We strongly expect each one of you to act appropriately and responsibly as a Doshisha University student, not only for prevention of infection but also in the event you that you become infected as well.
On September 24, media reporters also came to our campus to cover the first day of Fall Semester classes. As I observed them interviewing some first-year students about how they feel and what they are looking forward to in campus life, their answers such as “I am very happy and excited. I was nervous, but I hope to make friends from now on” and “Right now, I just want to go to the cafeteria with the friend who I just got to know and eat lunch together” made me feel grateful to them for enduring the difficulties in the Spring Semester and finally stepping into our campus. Once again, I would like to express my respect to each one of you for your efforts and patience so far.
While some of you are excited about the resumed in-person classes, others have also suggested us to continue online instruction for prevention of spread of infection, saying that they have become accustomed to the format and found many advantages of it during the Spring Semester. We have also received various opinions from faculty and staff members at our internal meetings on both the advantages of online instruction and the importance of in-person instruction.
Opinions of students that reached us through various channels, such as the Cyber President’s Office, the “Survey Concerning Taking Courses Online” (conducted between late June and early July), and suggestions to the offices of each faculty and graduate school, are considered as a valuable asset for us in planning what forms of education Doshisha can offer in the future. We will analyze your opinions with sincerity and endeavor to develop “new forms of learning” including active use of online instruction.
Those of you who are in the first year have just begun taking classes on campus for the first time since entering the university. A university campus is much larger than that of a high school, with a number of classroom buildings, and you first need to know which buildings and classrooms to go for your classes. You will also get to explore other parts of the campus, including the library, the Learning Commons, where to buy books, the cafeteria and so on. I hope you will fully enjoy the atmosphere of the campus in the brisk autumn weather. When you have a problem, seek help rather than struggling to solve it all by yourself. Contact the office of your affiliated faculty or graduate school for academic issues, the Student Support Services Center at either campus for issues in daily life and scholarships, and the Counseling Center for other personal worries.
We are also concerned with the extracurricular activities along with the operation of classes. For the past two and a half months since July 1, student clubs and groups (sports, cultural etc.) that are officially recognized by the university have been conducting their activities and infection prevention measures based on the guidelines of both the university and the respective sports associations over the three trial periods and review periods. Thanks to these strict measures, no case of cluster infection has occurred as a result of club activities at Doshisha University so far. Once again we thank everyone who has cooperated in these efforts. However, in view of the recent situation, it is still necessary to continue to practice infection prevention measures while easing the restrictions to some extent. We are therefore currently having the fourth trial period for student clubs and groups to continue their activities with improvements based on the previous inspections and evaluations.
We expect each of our students to practice measures to prevent the spread of infection such as wearing a mask and social distancing thoroughly as a responsibility of a Doshisha student, not only during club activities but also during break time and while commuting to and from campus. Some of you in the first year might not have had a chance to find a club of your interest during the Spring Semester. With the start of the Fall Semester, it is a good time for you to look for new encounters again. Developing various relationships during your university years, not limited to club activities, will be the driving force for your personal growth.
The emblem of the Doshisha, which resembles a three-leaf clover, represents our educational philosophy aiming at the harmony of the trinity of “knowledge, virtue and body.” Against the tendency of education to focus overly on intellectual training, our founder Joseph Hardy Neesima aimed to cultivate individuals equipped with both intelligence and integrity who can be the conscience of the nation. Extracurricular activities are therefore equally important for university students as regular curricular activities, from the perspective of personal development.
Even when you are not engaged in curricular and extracurricular activities, you may also be greatly inspired by your classmates and professors through daily interactions after class or during a meal, for example. I hope you will fully use all your five senses to make the most of your valuable time on campus.
As the autumn deepens, please take care of your health, act prudently and make your campus life a fruitful one. I hope that the time at Doshisha University will bring each one of you the joy of learning and new encounters.
On the morning of the first day of classes, I was observing the Student Support Services Center and other staff members raising students’ awareness to wear a mask upon entering the campus. As the president of Doshisha University, I felt very proud that all of the students who came to the campus that day were willingly wearing a mask following our guidelines. We look forward to your continued efforts and cooperation in preventing the spread of infection. However, anyone can get infected anytime and no one should be blamed just for being infected. If you turn out to be infected, please follow the “Flowchart of whether or not you are allowed to come to the campus,” contact the university immediately and follow the instructions of medical experts. We strongly expect each one of you to act appropriately and responsibly as a Doshisha University student, not only for prevention of infection but also in the event you that you become infected as well.
On September 24, media reporters also came to our campus to cover the first day of Fall Semester classes. As I observed them interviewing some first-year students about how they feel and what they are looking forward to in campus life, their answers such as “I am very happy and excited. I was nervous, but I hope to make friends from now on” and “Right now, I just want to go to the cafeteria with the friend who I just got to know and eat lunch together” made me feel grateful to them for enduring the difficulties in the Spring Semester and finally stepping into our campus. Once again, I would like to express my respect to each one of you for your efforts and patience so far.
While some of you are excited about the resumed in-person classes, others have also suggested us to continue online instruction for prevention of spread of infection, saying that they have become accustomed to the format and found many advantages of it during the Spring Semester. We have also received various opinions from faculty and staff members at our internal meetings on both the advantages of online instruction and the importance of in-person instruction.
Opinions of students that reached us through various channels, such as the Cyber President’s Office, the “Survey Concerning Taking Courses Online” (conducted between late June and early July), and suggestions to the offices of each faculty and graduate school, are considered as a valuable asset for us in planning what forms of education Doshisha can offer in the future. We will analyze your opinions with sincerity and endeavor to develop “new forms of learning” including active use of online instruction.
Those of you who are in the first year have just begun taking classes on campus for the first time since entering the university. A university campus is much larger than that of a high school, with a number of classroom buildings, and you first need to know which buildings and classrooms to go for your classes. You will also get to explore other parts of the campus, including the library, the Learning Commons, where to buy books, the cafeteria and so on. I hope you will fully enjoy the atmosphere of the campus in the brisk autumn weather. When you have a problem, seek help rather than struggling to solve it all by yourself. Contact the office of your affiliated faculty or graduate school for academic issues, the Student Support Services Center at either campus for issues in daily life and scholarships, and the Counseling Center for other personal worries.
We are also concerned with the extracurricular activities along with the operation of classes. For the past two and a half months since July 1, student clubs and groups (sports, cultural etc.) that are officially recognized by the university have been conducting their activities and infection prevention measures based on the guidelines of both the university and the respective sports associations over the three trial periods and review periods. Thanks to these strict measures, no case of cluster infection has occurred as a result of club activities at Doshisha University so far. Once again we thank everyone who has cooperated in these efforts. However, in view of the recent situation, it is still necessary to continue to practice infection prevention measures while easing the restrictions to some extent. We are therefore currently having the fourth trial period for student clubs and groups to continue their activities with improvements based on the previous inspections and evaluations.
We expect each of our students to practice measures to prevent the spread of infection such as wearing a mask and social distancing thoroughly as a responsibility of a Doshisha student, not only during club activities but also during break time and while commuting to and from campus. Some of you in the first year might not have had a chance to find a club of your interest during the Spring Semester. With the start of the Fall Semester, it is a good time for you to look for new encounters again. Developing various relationships during your university years, not limited to club activities, will be the driving force for your personal growth.
The emblem of the Doshisha, which resembles a three-leaf clover, represents our educational philosophy aiming at the harmony of the trinity of “knowledge, virtue and body.” Against the tendency of education to focus overly on intellectual training, our founder Joseph Hardy Neesima aimed to cultivate individuals equipped with both intelligence and integrity who can be the conscience of the nation. Extracurricular activities are therefore equally important for university students as regular curricular activities, from the perspective of personal development.
Even when you are not engaged in curricular and extracurricular activities, you may also be greatly inspired by your classmates and professors through daily interactions after class or during a meal, for example. I hope you will fully use all your five senses to make the most of your valuable time on campus.
As the autumn deepens, please take care of your health, act prudently and make your campus life a fruitful one. I hope that the time at Doshisha University will bring each one of you the joy of learning and new encounters.
日本語(Japanese)
私たちは今、新型コロナウイルスと共生・共存せざるを得ない、いわゆるウィズコロナ時代にあります。このウィズコロナのもと、本学は、教育機関としての社会的使命を果たすべく、秋学期の講義開始日である9月24日から、ネット配信と対面の2形態で授業を実施しています。対面授業再開にあたり、感染拡大予防と教育・研究活動を両立するために、「同志社大学版新型コロナウイルス感染症拡大予防のためのガイドライン」を定めていることは、皆さんご承知の通りです。
講義開始日の朝には、学生支援センターが中心となり、入構にあたってのマスク着用の啓発活動を実施しました。私もその様子を見ていましたが、入構する全ての学生の皆さんがマスクを着用してくれており、同志社大学生らしいふるまいを、大変誇らしく感じました。今後も継続して感染拡大予防に取り組んでください。ただし、感染の可能性は誰にでもあります。感染自体は責められるべきことではありません。感染がわかった場合は、「出校可否についてのフローチャート」に沿って、速やかに大学に連絡し、自身の行動については専門家の指示に従ってください。感染予防のみならず、感染した場合も含めて、同志社大学生にふさわしく振る舞ってくださることを強く期待いたします。
9月24日には、多くのメディアが本学を訪れましたが、取材を受けた1年次生が、今の気持ちを問われて、「非常にうれしい気持ちが大きい。緊張しましたけど、これから友達づくりをやっていけたらいいな」と答えておられたり、「この後、学生生活の中で何がしたい?」と問われ、「とりあえず、(今、知り合った友達と)一緒に大学の食堂に行って、一緒にご飯が食べたい」と答えておられたりしたのを見聞くにつけ、困難な春学期を乗り越えて本学キャンパスに来てくださったことに胸がいっぱいになりました。学生の皆さん一人一人の努力に改めて敬意を表します。
このように、対面授業再開を喜ぶ声の一方で、春学期を通してネット配信授業にも慣れ、その利点も多く見出せたので、感染拡大予防の観点からネット配信授業を継続しても良いのではないか、という意見も頂戴しています。学内の議論において、教職員からも、ネット配信授業の利点と対面授業の重要性、それぞれに関する多くの意見が寄せられています。
サイバー学長室、「ネット配信授業受講に関するアンケート調査」(6月下旬から7月初旬実施)、各学部・研究科事務室宛へのご連絡など、様々なかたちで寄せられた学生の皆さんからの意見は、今後の同志社での学びを検討するための貴重な財産だと考えています。皆さんからいただいた意見を真摯に分析し、ネット配信授業も積極的に活用した「学びのかたちの新展開」を目指してまいります。
さて、1年次生の皆さんにとっては、初めてのオンキャンパス授業が始まりました。高等学校までとは異なり、大学の広大なキャンパスにはいくつもの教室棟があります。まずご自身の授業が行われる建物、教室を覚えなければなりません。他にも図書館やラーニング・コモンズ、書籍の購入場所、食堂などキャンパスを探索する機会が増えるでしょう。爽やかな秋のキャンパスを大いに楽しんでいただきたいと思います。困ったことがあった時は、一人で抱え込まず、学業上の相談についてはそれぞれの所属している学部・研究科事務室に、生活や奨学金などに関する相談については両校地の学生支援センターに、そのほか悩みごとの相談はカウンセリングセンターにお問い合わせください。
授業の実施とともに気になっているのは、正課外での活動です。体育会や文化系公認団体などのクラブ活動については、7月1日から約2か月半、計3回の試行期間と検証期間を通して、大学や各種目の協会ガイドラインを基本とした活動及び感染対策を実施してまいりました。このような徹底した対策を行ったため、本学ではクラブ活動を起点としたクラスター感染は発生していません。ご協力いただきました関係各位に改めて感謝申し上げます。しかし、昨今の状況に鑑みると、一定度の制限緩和を行いながらも、引き続き感染拡大予防に留意していただく必要があり、これまでの点検評価を踏まえ、改善を加えながら、現在第4次試行期間として活動を継続しています。
クラブ活動内での感染予防はもちろんのこと、休憩中や登下校においても、マスクの着用、ソーシャルディスタンスの確保など、感染拡大予防のために同志社大学生らしくふるまってくださることを期待しております。なお、1年次生の皆さんの中には、春学期の間にご自身の興味関心のあるクラブを見つけることができなかった方もおられるかもしれません。秋学期開始を機に、また新たな出会いを探してみるのもよいのではないでしょうか。大学時代に、クラブ活動に限らず様々な関係性を構築していくことは、自身を成長させる原動力にもなります。
同志社の徽章である3つのクローバーは「知・徳・体」の三位一体あるいは調和をめざす教育理念を表しています。創立者の新島襄は知育偏重に傾きがちな人材育成に対し、知性と品格を備えた一国の良心たる人物の養成を目指しました。大学における正課外活動は、人間形成という観点からも正課活動と両輪となる非常に大切なものです。
また、正課や正課外の活動をしていない時間においても、たとえば授業後の教室や食堂など、キャンパス内で仲間や先生達と交流することによって、大きな刺激を得ることもあると思います。ご自身の五感を最大限活用して、キャンパスでの貴重な時間を過ごしてください。
秋の気配が深まる頃、体調管理につとめ、節度ある行動をとって、充実した学生生活を送ってください。皆さん一人一人に、たくさんの学びと出会いの喜びがおとずれますように。
講義開始日の朝には、学生支援センターが中心となり、入構にあたってのマスク着用の啓発活動を実施しました。私もその様子を見ていましたが、入構する全ての学生の皆さんがマスクを着用してくれており、同志社大学生らしいふるまいを、大変誇らしく感じました。今後も継続して感染拡大予防に取り組んでください。ただし、感染の可能性は誰にでもあります。感染自体は責められるべきことではありません。感染がわかった場合は、「出校可否についてのフローチャート」に沿って、速やかに大学に連絡し、自身の行動については専門家の指示に従ってください。感染予防のみならず、感染した場合も含めて、同志社大学生にふさわしく振る舞ってくださることを強く期待いたします。
9月24日には、多くのメディアが本学を訪れましたが、取材を受けた1年次生が、今の気持ちを問われて、「非常にうれしい気持ちが大きい。緊張しましたけど、これから友達づくりをやっていけたらいいな」と答えておられたり、「この後、学生生活の中で何がしたい?」と問われ、「とりあえず、(今、知り合った友達と)一緒に大学の食堂に行って、一緒にご飯が食べたい」と答えておられたりしたのを見聞くにつけ、困難な春学期を乗り越えて本学キャンパスに来てくださったことに胸がいっぱいになりました。学生の皆さん一人一人の努力に改めて敬意を表します。
このように、対面授業再開を喜ぶ声の一方で、春学期を通してネット配信授業にも慣れ、その利点も多く見出せたので、感染拡大予防の観点からネット配信授業を継続しても良いのではないか、という意見も頂戴しています。学内の議論において、教職員からも、ネット配信授業の利点と対面授業の重要性、それぞれに関する多くの意見が寄せられています。
サイバー学長室、「ネット配信授業受講に関するアンケート調査」(6月下旬から7月初旬実施)、各学部・研究科事務室宛へのご連絡など、様々なかたちで寄せられた学生の皆さんからの意見は、今後の同志社での学びを検討するための貴重な財産だと考えています。皆さんからいただいた意見を真摯に分析し、ネット配信授業も積極的に活用した「学びのかたちの新展開」を目指してまいります。
さて、1年次生の皆さんにとっては、初めてのオンキャンパス授業が始まりました。高等学校までとは異なり、大学の広大なキャンパスにはいくつもの教室棟があります。まずご自身の授業が行われる建物、教室を覚えなければなりません。他にも図書館やラーニング・コモンズ、書籍の購入場所、食堂などキャンパスを探索する機会が増えるでしょう。爽やかな秋のキャンパスを大いに楽しんでいただきたいと思います。困ったことがあった時は、一人で抱え込まず、学業上の相談についてはそれぞれの所属している学部・研究科事務室に、生活や奨学金などに関する相談については両校地の学生支援センターに、そのほか悩みごとの相談はカウンセリングセンターにお問い合わせください。
授業の実施とともに気になっているのは、正課外での活動です。体育会や文化系公認団体などのクラブ活動については、7月1日から約2か月半、計3回の試行期間と検証期間を通して、大学や各種目の協会ガイドラインを基本とした活動及び感染対策を実施してまいりました。このような徹底した対策を行ったため、本学ではクラブ活動を起点としたクラスター感染は発生していません。ご協力いただきました関係各位に改めて感謝申し上げます。しかし、昨今の状況に鑑みると、一定度の制限緩和を行いながらも、引き続き感染拡大予防に留意していただく必要があり、これまでの点検評価を踏まえ、改善を加えながら、現在第4次試行期間として活動を継続しています。
クラブ活動内での感染予防はもちろんのこと、休憩中や登下校においても、マスクの着用、ソーシャルディスタンスの確保など、感染拡大予防のために同志社大学生らしくふるまってくださることを期待しております。なお、1年次生の皆さんの中には、春学期の間にご自身の興味関心のあるクラブを見つけることができなかった方もおられるかもしれません。秋学期開始を機に、また新たな出会いを探してみるのもよいのではないでしょうか。大学時代に、クラブ活動に限らず様々な関係性を構築していくことは、自身を成長させる原動力にもなります。
同志社の徽章である3つのクローバーは「知・徳・体」の三位一体あるいは調和をめざす教育理念を表しています。創立者の新島襄は知育偏重に傾きがちな人材育成に対し、知性と品格を備えた一国の良心たる人物の養成を目指しました。大学における正課外活動は、人間形成という観点からも正課活動と両輪となる非常に大切なものです。
また、正課や正課外の活動をしていない時間においても、たとえば授業後の教室や食堂など、キャンパス内で仲間や先生達と交流することによって、大きな刺激を得ることもあると思います。ご自身の五感を最大限活用して、キャンパスでの貴重な時間を過ごしてください。
秋の気配が深まる頃、体調管理につとめ、節度ある行動をとって、充実した学生生活を送ってください。皆さん一人一人に、たくさんの学びと出会いの喜びがおとずれますように。
English(英語)
We are now living in the era of the so-called WITH-Corona where we must coexist and cope with the Novel Coronavirus COVID-19. In order to fulfill our social mission as an educational institution during such times, Doshisha University has been conducting classes in both online and in-person formats since the Fall Semester classes commenced on September 24. As you all know, we have established the “Doshisha University Guidelines for Preventing Spread of Infection of Novel Coronavirus (COVID-19) in preparation for the resumption of in-person instruction in order to balance between preventing the spread of infection and continuing our educational and research activities.
On the morning of the first day of classes, I was observing the Student Support Services Center and other staff members raising students’ awareness to wear a mask upon entering the campus. As the president of Doshisha University, I felt very proud that all of the students who came to the campus that day were willingly wearing a mask following our guidelines. We look forward to your continued efforts and cooperation in preventing the spread of infection. However, anyone can get infected anytime and no one should be blamed just for being infected. If you turn out to be infected, please follow the “Flowchart of whether or not you are allowed to come to the campus,” contact the university immediately and follow the instructions of medical experts. We strongly expect each one of you to act appropriately and responsibly as a Doshisha University student, not only for prevention of infection but also in the event you that you become infected as well.
On September 24, media reporters also came to our campus to cover the first day of Fall Semester classes. As I observed them interviewing some first-year students about how they feel and what they are looking forward to in campus life, their answers such as “I am very happy and excited. I was nervous, but I hope to make friends from now on” and “Right now, I just want to go to the cafeteria with the friend who I just got to know and eat lunch together” made me feel grateful to them for enduring the difficulties in the Spring Semester and finally stepping into our campus. Once again, I would like to express my respect to each one of you for your efforts and patience so far.
While some of you are excited about the resumed in-person classes, others have also suggested us to continue online instruction for prevention of spread of infection, saying that they have become accustomed to the format and found many advantages of it during the Spring Semester. We have also received various opinions from faculty and staff members at our internal meetings on both the advantages of online instruction and the importance of in-person instruction.
Opinions of students that reached us through various channels, such as the Cyber President’s Office, the “Survey Concerning Taking Courses Online” (conducted between late June and early July), and suggestions to the offices of each faculty and graduate school, are considered as a valuable asset for us in planning what forms of education Doshisha can offer in the future. We will analyze your opinions with sincerity and endeavor to develop “new forms of learning” including active use of online instruction.
Those of you who are in the first year have just begun taking classes on campus for the first time since entering the university. A university campus is much larger than that of a high school, with a number of classroom buildings, and you first need to know which buildings and classrooms to go for your classes. You will also get to explore other parts of the campus, including the library, the Learning Commons, where to buy books, the cafeteria and so on. I hope you will fully enjoy the atmosphere of the campus in the brisk autumn weather. When you have a problem, seek help rather than struggling to solve it all by yourself. Contact the office of your affiliated faculty or graduate school for academic issues, the Student Support Services Center at either campus for issues in daily life and scholarships, and the Counseling Center for other personal worries.
We are also concerned with the extracurricular activities along with the operation of classes. For the past two and a half months since July 1, student clubs and groups (sports, cultural etc.) that are officially recognized by the university have been conducting their activities and infection prevention measures based on the guidelines of both the university and the respective sports associations over the three trial periods and review periods. Thanks to these strict measures, no case of cluster infection has occurred as a result of club activities at Doshisha University so far. Once again we thank everyone who has cooperated in these efforts. However, in view of the recent situation, it is still necessary to continue to practice infection prevention measures while easing the restrictions to some extent. We are therefore currently having the fourth trial period for student clubs and groups to continue their activities with improvements based on the previous inspections and evaluations.
We expect each of our students to practice measures to prevent the spread of infection such as wearing a mask and social distancing thoroughly as a responsibility of a Doshisha student, not only during club activities but also during break time and while commuting to and from campus. Some of you in the first year might not have had a chance to find a club of your interest during the Spring Semester. With the start of the Fall Semester, it is a good time for you to look for new encounters again. Developing various relationships during your university years, not limited to club activities, will be the driving force for your personal growth.
The emblem of the Doshisha, which resembles a three-leaf clover, represents our educational philosophy aiming at the harmony of the trinity of “knowledge, virtue and body.” Against the tendency of education to focus overly on intellectual training, our founder Joseph Hardy Neesima aimed to cultivate individuals equipped with both intelligence and integrity who can be the conscience of the nation. Extracurricular activities are therefore equally important for university students as regular curricular activities, from the perspective of personal development.
Even when you are not engaged in curricular and extracurricular activities, you may also be greatly inspired by your classmates and professors through daily interactions after class or during a meal, for example. I hope you will fully use all your five senses to make the most of your valuable time on campus.
As the autumn deepens, please take care of your health, act prudently and make your campus life a fruitful one. I hope that the time at Doshisha University will bring each one of you the joy of learning and new encounters.
On the morning of the first day of classes, I was observing the Student Support Services Center and other staff members raising students’ awareness to wear a mask upon entering the campus. As the president of Doshisha University, I felt very proud that all of the students who came to the campus that day were willingly wearing a mask following our guidelines. We look forward to your continued efforts and cooperation in preventing the spread of infection. However, anyone can get infected anytime and no one should be blamed just for being infected. If you turn out to be infected, please follow the “Flowchart of whether or not you are allowed to come to the campus,” contact the university immediately and follow the instructions of medical experts. We strongly expect each one of you to act appropriately and responsibly as a Doshisha University student, not only for prevention of infection but also in the event you that you become infected as well.
On September 24, media reporters also came to our campus to cover the first day of Fall Semester classes. As I observed them interviewing some first-year students about how they feel and what they are looking forward to in campus life, their answers such as “I am very happy and excited. I was nervous, but I hope to make friends from now on” and “Right now, I just want to go to the cafeteria with the friend who I just got to know and eat lunch together” made me feel grateful to them for enduring the difficulties in the Spring Semester and finally stepping into our campus. Once again, I would like to express my respect to each one of you for your efforts and patience so far.
While some of you are excited about the resumed in-person classes, others have also suggested us to continue online instruction for prevention of spread of infection, saying that they have become accustomed to the format and found many advantages of it during the Spring Semester. We have also received various opinions from faculty and staff members at our internal meetings on both the advantages of online instruction and the importance of in-person instruction.
Opinions of students that reached us through various channels, such as the Cyber President’s Office, the “Survey Concerning Taking Courses Online” (conducted between late June and early July), and suggestions to the offices of each faculty and graduate school, are considered as a valuable asset for us in planning what forms of education Doshisha can offer in the future. We will analyze your opinions with sincerity and endeavor to develop “new forms of learning” including active use of online instruction.
Those of you who are in the first year have just begun taking classes on campus for the first time since entering the university. A university campus is much larger than that of a high school, with a number of classroom buildings, and you first need to know which buildings and classrooms to go for your classes. You will also get to explore other parts of the campus, including the library, the Learning Commons, where to buy books, the cafeteria and so on. I hope you will fully enjoy the atmosphere of the campus in the brisk autumn weather. When you have a problem, seek help rather than struggling to solve it all by yourself. Contact the office of your affiliated faculty or graduate school for academic issues, the Student Support Services Center at either campus for issues in daily life and scholarships, and the Counseling Center for other personal worries.
We are also concerned with the extracurricular activities along with the operation of classes. For the past two and a half months since July 1, student clubs and groups (sports, cultural etc.) that are officially recognized by the university have been conducting their activities and infection prevention measures based on the guidelines of both the university and the respective sports associations over the three trial periods and review periods. Thanks to these strict measures, no case of cluster infection has occurred as a result of club activities at Doshisha University so far. Once again we thank everyone who has cooperated in these efforts. However, in view of the recent situation, it is still necessary to continue to practice infection prevention measures while easing the restrictions to some extent. We are therefore currently having the fourth trial period for student clubs and groups to continue their activities with improvements based on the previous inspections and evaluations.
We expect each of our students to practice measures to prevent the spread of infection such as wearing a mask and social distancing thoroughly as a responsibility of a Doshisha student, not only during club activities but also during break time and while commuting to and from campus. Some of you in the first year might not have had a chance to find a club of your interest during the Spring Semester. With the start of the Fall Semester, it is a good time for you to look for new encounters again. Developing various relationships during your university years, not limited to club activities, will be the driving force for your personal growth.
The emblem of the Doshisha, which resembles a three-leaf clover, represents our educational philosophy aiming at the harmony of the trinity of “knowledge, virtue and body.” Against the tendency of education to focus overly on intellectual training, our founder Joseph Hardy Neesima aimed to cultivate individuals equipped with both intelligence and integrity who can be the conscience of the nation. Extracurricular activities are therefore equally important for university students as regular curricular activities, from the perspective of personal development.
Even when you are not engaged in curricular and extracurricular activities, you may also be greatly inspired by your classmates and professors through daily interactions after class or during a meal, for example. I hope you will fully use all your five senses to make the most of your valuable time on campus.
As the autumn deepens, please take care of your health, act prudently and make your campus life a fruitful one. I hope that the time at Doshisha University will bring each one of you the joy of learning and new encounters.