学長からのメッセージ

2021年度 入学式式辞

'21年4月2日 更新
 新入生の皆さん、ご入学おめでとうございます。美しい緑と桜の花に彩られたキャンパスで、皆さんをお迎えできることを本当にうれしく思っています。昨年度は新型コロナウイルス感染症の影響で、入学式を中止せざるを得ませんでした。その経験を経てみますと、このように、皆さんと直接お目にかかれることの喜びはひとしおです。そして、コロナ禍における困難を乗り越えて、本日ここに集っておられる皆さんの研鑽努力に心から敬意を表します。式典に臨む新入生を掌中の珠として慈しんでこられたご家族の皆様にも、衷心よりお慶び申し上げます。

 さて、大学での学びについて、一つ例を挙げてお話ししたいと思います。皆さんは、昨年、爆発的ヒットとなった「香水」という曲をご存知でしょうか?
 歌詞から想定される歌の主体に、別れた恋人から3年ぶりに連絡があり、彼は彼女と再会します。彼は今、自分のことを空っぽでクズのような人間だと感じています。一方、彼女は綺麗になり、3年前と同じ高級ブランドの香水をつけていますが、煙草を吸い出したりして、やや荒んだ様子もうかがわせます。彼は彼女を求めているわけではない、と言いながら、香水の匂いによって恋の記憶が鮮烈によみがえり、やがて彼女への思慕の情は否応もなく高まっていくのです。

 なぜこの曲がここまでヒットしたのかについては、さまざまな論が展開されました。メディア論の立場からは、自由に動画を投稿できるアプリでこの曲のカバーが多数投稿された点に着目した発言が見られ、背景として緊急事態宣言によって人々が家に籠ることになった社会状況を指摘するものもありました。音楽分野からは、楽曲としての歌いやすさと、曲の拍に対して、「ドルチェ&ガッバーナ」というブランド名の置き方がずれており、本来の発音とはかけ離れたカタカナ読みがかえって印象を深めているという分析がありました。ある記号学者は、この曲の聴き手が三年前と同じブランドの香水をつけている「君」とクズになった「僕」の落差を感じ取り、格差や非正規雇用の問題に敏感な世相の中で、共感の素地が生まれたと指摘しています。また、ある心理学者は、視覚を通じて思い出される記憶は不明瞭なものが多い一方、嗅覚が呼び起こす記憶は、より情動的で鮮明であるという、心理学や脳神経科学の実験で確認されている事実をこの曲に重ね合わせていました。
 日本の古典文学の中でも特に中世の流行歌謡に関心を持っている私は、現代の流行り歌であるこの曲の、歌詞の普遍性に興味を持ちました。香りによって昔を思い出すという発想については、マルセル・プルーストの小説『失われた時を求めて』の冒頭部に、紅茶に浸したマドレーヌの味と香りから、主人公が幼少期を思い出す場面のあることがよく知られています。ある香りによって昔を、特に、昔の恋人を思い出すという発想は、日本の古典文学の中にも多く見出されます。
 興味深いのは、「五月待つ花橘の香をかげば昔の人の袖の香ぞする」という和歌の含まれる『伊勢物語』の章段です。高校の国語の教科書で読んだ方もおられるでしょう。
別れた男女が再会し、女性がかつての恋人だったと気付いた男性がこの和歌を詠みかけます。この和歌は、初夏に咲く橘の花の香りに昔の恋人を思い出すという意味ですが、『伊勢物語』では、「香水」とは逆に、女性の方がある意味で落ちぶれてしまっており、男性との落差を意識して、後悔の念にかられます。「香水」の物語と  『伊勢物語』には遠く響きあう趣があり、こうした普遍的な文学的類型の上に、「香水」という歌も位置付けられるのではないでしょうか。

 大学での学びとは、あらかじめ与えられた課題に対して唯一絶対の正解を求めることではありません。自ら課題を設定し、さまざまな答えの可能性を探っていくことです。今の例で言えば、なぜこの曲がこれほど流行したのかの答えを、私たちはさまざまな方向から分析、考察することができ、複数の答えを手にすることができるのです。

 同志社大学は14学部16研究科を擁する総合大学です。皆さんはそれぞれが所属する学部で専門的な学びを深めていかれると思いますが、ぜひ、他学部の学生さんや先生方とも積極的に交流し、他分野の書物をも読み、物事を複合的総合的に見つめる目を養ってください。取り組もうとする課題を多角的な視野で真摯に考え抜くことによって、多様なものの見方考え方にふれ、それぞれの世界を広げていかれることを願っています。そのような多様性に満ちた場所が同志社大学であり、私は、本学のキャンパスに、創立者・新島襄の「人一人ハ大切ナリ」という、個々人を尊重し、多様性を大切にする言葉が深く浸透していることを誇りに思っています。

 先の「香水」に関連して、ある新聞記事を紹介し、結びといたします。この曲のヒットについて、その記事は「匂いは映像や音と違い、オンラインでは伝わりにくいし、コロナウイルス感染症の症状の一つに嗅覚障害があったことを思えば、さらに暗示的だ」と述べています。目下の状況では、2021年度も、すべての授業を対面で行うことは難しく、すでにお伝えしているように、オンラインを併用した授業展開になります。オンライン授業にはさまざまな利点もあり、それを有効に活かしていきますが、感覚の活用という点では、視覚と聴覚の二つに限定されます。皆さんには五感を存分に活用して学んでいただきたいと思っていますが、感染拡大予防のための措置であること、ご理解くださいますようお願いします。制約のある中ではありますが、正課授業に限らず、課外活動や友人たちとの交流を通して、皆さんには、本学キャンパスの香りをいっぱいに吸い込んでほしいと願っています。

 コロナ禍の影響が続き、さまざまな不自由や困難がある中でも、学びを止めないために、私たち教職員は皆さんを全力でサポートします。そして、知の共同体の構成員として、私たちも、学生の皆さんとともに学び続けていきたいと思っています。

 改めまして、皆さんのご入学を心から祝福し、今後の実り多き学生生活をお祈りしつつ、私の式辞といたします。


 Congratulations on your entering Doshisha University. It is our great pleasure to welcome you all here at our campus in the beautiful season of fresh green and cherry blossoms. Last year, we had to cancel the convocation ceremony due to the COVID-19 pandemic. After that bitter experience, the joy of greeting our new students in person is even doubled today. And I would like to express my deep respect to you for all the efforts you must have made in preparation for study at university under the challenging circumstances of the still ongoing pandemic.
 My heartfelt congratulations also go to your families who have warmly supported you with their love.

 I would like to introduce an example to explain how studying at university works. Have you heard the song called “Perfume” that became a viral hit last year?
The song’s protagonist reunites with his ex-girlfriend after receiving a message from her for the first time in three years. He now sees himself as an empty, useless scum, while in contrast she looks more beautiful than before and still wears the same luxury perfume as three years ago, although she also seems somewhat dissolute with her new habit of smoking. Although he sings that it’s not that he wants her, the scent of the perfume vividly revives his memory of their time together, and his feelings for her inevitably grow stronger.

 Why this song became such a huge success has been discussed from various angles. The media studies approach focused on the fact that many cover performances of the song were posted via a video-sharing app, with some further mentioning the social situation, where the declaration of a state of emergency forced people to stay at home, as its background. In the field of music, in addition to pointing out the catchiness of the song itself, there was an analysis that argued that the unfitting placement of the brand name “Dolce & Gabbana” to the beat and its katakana-like pronunciation that is very different from the original one are making the song more memorable. A semiologist suggested that the gap between “you” in the song, who still wears the same perfume from three years before, and “I” who became a scum, was received with sympathy by listeners in the social atmosphere that is sensitive to the issues of social disparity and non-regular employment. A psychologist, on the other hand, referred to the fact confirmed by experiments in psychology and brain neuroscience that memories evoked by smell are clearer and more emotional compared to memories recalled through sight which are often obscure.
 As a scholar of Japanese classical literature with a particular interest in medieval popular songs, I was intrigued by the universality of the lyrics of this contemporary popular song. The motif of a smell bringing back an old memory is exemplified by the famous scene in the opening part of Marcel Proust’s novel In Search of Lost Time, in which the smell of a madeleine dipped in tea reminds the narrator of his childhood. Many examples of a smell reminding someone of an old memory, an old lover in particular, can be found in Japanese classical literature as well.
 An interesting example is a chapter of The Tales of Ise that includes the poem that goes, “Come the year’s fifth month when blossoms deck the orange trees, their fragrance, for me, recalls the scent of those sleeves she used to wear long ago.” Some of you may have read the part in the Japanese textbook in high school.
When a separated couple reunites, the man recites this poem to the woman after recognizing her as his old lover. While this poem is about the scent of orange flower in early summer that brings back the memory of an old lover, in The Tales of Ise, in contrast to the song “Perfume,” it is the woman who has “fallen” in a way and who is in regret with the awareness of the gap between herself and the man. It seems as if the story of “Perfume” and The Tales of Ise resonate with each other from afar, and I think that “Perfume” can be placed in the context of this universal literary pattern.

 Studying at a college level is not about seeking for one correct answer to a given question, but about posing a question by yourself and examining various possibilities for answers. With the above example, we are allowed to analyze and examine why this song became so popular from many different angles and obtain multiple answers to it.

 Doshisha University consists of 14 faculties of undergraduate programs and 16 graduate schools. As you pursue specialized studies in the respective faculties you belong to, you are also highly recommended to interact with students and professors of other faculties and to read books in other areas of study, so as to develop the ability to see things from multiple angles. It is my hope that you will encounter diverse views and thoughts and broaden your own world through your sincere efforts to tackle each task with a multifaceted perspective. Doshisha University embraces such diversity, and as its president I am proud that the words of our founder Joseph Hardy Neesima, “each and every person is precious” - a phrase to respect individuality and value diversity - are deeply ingrained on our campus.

 I would like to conclude by introducing a newspaper article about the song “Perfume.” The article says that the song’s success “is even more suggestive, considering the difficulty of conveying smell online compared to visual image and sound and the fact that loss of smell is one of the typical symptoms of COVID-19.” Under the current circumstances, it is still difficult to conduct all classes in person and we will continue the combination of face-to-face and online formats in the 2021 academic year, as we have already informed you. Although we will make use of various advantages of online education, when it comes to the utilization of senses, only two senses of sight and hearing can be used online. While it is our wish that you fully use all your five senses in your learning experience, we ask for your patience and understanding that these measures must be taken to prevent the spread of infection. Although there are restrictions, we hope that you will enjoy the scent of our campus through regular classes as well as extracurricular activities and spending time with your friends.

 We, the faculty and staff of Doshisha University, will make every effort to support the continuation of your studies even in the time of various inconveniences and difficulties under the COVID-19 crisis. At the same time, we are also continuing to learn together with you as fellow members of the community of knowledge.

 Once again, my warmest congratulations to you all and best wishes for your fruitful student life in the coming years.
 新入生の皆さん、ご入学おめでとうございます。美しい緑と桜の花に彩られたキャンパスで、皆さんをお迎えできることを本当にうれしく思っています。昨年度は新型コロナウイルス感染症の影響で、入学式を中止せざるを得ませんでした。その経験を経てみますと、このように、皆さんと直接お目にかかれることの喜びはひとしおです。そして、コロナ禍における困難を乗り越えて、本日ここに集っておられる皆さんの研鑽努力に心から敬意を表します。式典に臨む新入生を掌中の珠として慈しんでこられたご家族の皆様にも、衷心よりお慶び申し上げます。

 さて、大学での学びについて、一つ例を挙げてお話ししたいと思います。皆さんは、昨年、爆発的ヒットとなった「香水」という曲をご存知でしょうか?
 歌詞から想定される歌の主体に、別れた恋人から3年ぶりに連絡があり、彼は彼女と再会します。彼は今、自分のことを空っぽでクズのような人間だと感じています。一方、彼女は綺麗になり、3年前と同じ高級ブランドの香水をつけていますが、煙草を吸い出したりして、やや荒んだ様子もうかがわせます。彼は彼女を求めているわけではない、と言いながら、香水の匂いによって恋の記憶が鮮烈によみがえり、やがて彼女への思慕の情は否応もなく高まっていくのです。

 なぜこの曲がここまでヒットしたのかについては、さまざまな論が展開されました。メディア論の立場からは、自由に動画を投稿できるアプリでこの曲のカバーが多数投稿された点に着目した発言が見られ、背景として緊急事態宣言によって人々が家に籠ることになった社会状況を指摘するものもありました。音楽分野からは、楽曲としての歌いやすさと、曲の拍に対して、「ドルチェ&ガッバーナ」というブランド名の置き方がずれており、本来の発音とはかけ離れたカタカナ読みがかえって印象を深めているという分析がありました。ある記号学者は、この曲の聴き手が三年前と同じブランドの香水をつけている「君」とクズになった「僕」の落差を感じ取り、格差や非正規雇用の問題に敏感な世相の中で、共感の素地が生まれたと指摘しています。また、ある心理学者は、視覚を通じて思い出される記憶は不明瞭なものが多い一方、嗅覚が呼び起こす記憶は、より情動的で鮮明であるという、心理学や脳神経科学の実験で確認されている事実をこの曲に重ね合わせていました。
 日本の古典文学の中でも特に中世の流行歌謡に関心を持っている私は、現代の流行り歌であるこの曲の、歌詞の普遍性に興味を持ちました。香りによって昔を思い出すという発想については、マルセル・プルーストの小説『失われた時を求めて』の冒頭部に、紅茶に浸したマドレーヌの味と香りから、主人公が幼少期を思い出す場面のあることがよく知られています。ある香りによって昔を、特に、昔の恋人を思い出すという発想は、日本の古典文学の中にも多く見出されます。
 興味深いのは、「五月待つ花橘の香をかげば昔の人の袖の香ぞする」という和歌の含まれる『伊勢物語』の章段です。高校の国語の教科書で読んだ方もおられるでしょう。
別れた男女が再会し、女性がかつての恋人だったと気付いた男性がこの和歌を詠みかけます。この和歌は、初夏に咲く橘の花の香りに昔の恋人を思い出すという意味ですが、『伊勢物語』では、「香水」とは逆に、女性の方がある意味で落ちぶれてしまっており、男性との落差を意識して、後悔の念にかられます。「香水」の物語と  『伊勢物語』には遠く響きあう趣があり、こうした普遍的な文学的類型の上に、「香水」という歌も位置付けられるのではないでしょうか。

 大学での学びとは、あらかじめ与えられた課題に対して唯一絶対の正解を求めることではありません。自ら課題を設定し、さまざまな答えの可能性を探っていくことです。今の例で言えば、なぜこの曲がこれほど流行したのかの答えを、私たちはさまざまな方向から分析、考察することができ、複数の答えを手にすることができるのです。

 同志社大学は14学部16研究科を擁する総合大学です。皆さんはそれぞれが所属する学部で専門的な学びを深めていかれると思いますが、ぜひ、他学部の学生さんや先生方とも積極的に交流し、他分野の書物をも読み、物事を複合的総合的に見つめる目を養ってください。取り組もうとする課題を多角的な視野で真摯に考え抜くことによって、多様なものの見方考え方にふれ、それぞれの世界を広げていかれることを願っています。そのような多様性に満ちた場所が同志社大学であり、私は、本学のキャンパスに、創立者・新島襄の「人一人ハ大切ナリ」という、個々人を尊重し、多様性を大切にする言葉が深く浸透していることを誇りに思っています。

 先の「香水」に関連して、ある新聞記事を紹介し、結びといたします。この曲のヒットについて、その記事は「匂いは映像や音と違い、オンラインでは伝わりにくいし、コロナウイルス感染症の症状の一つに嗅覚障害があったことを思えば、さらに暗示的だ」と述べています。目下の状況では、2021年度も、すべての授業を対面で行うことは難しく、すでにお伝えしているように、オンラインを併用した授業展開になります。オンライン授業にはさまざまな利点もあり、それを有効に活かしていきますが、感覚の活用という点では、視覚と聴覚の二つに限定されます。皆さんには五感を存分に活用して学んでいただきたいと思っていますが、感染拡大予防のための措置であること、ご理解くださいますようお願いします。制約のある中ではありますが、正課授業に限らず、課外活動や友人たちとの交流を通して、皆さんには、本学キャンパスの香りをいっぱいに吸い込んでほしいと願っています。

 コロナ禍の影響が続き、さまざまな不自由や困難がある中でも、学びを止めないために、私たち教職員は皆さんを全力でサポートします。そして、知の共同体の構成員として、私たちも、学生の皆さんとともに学び続けていきたいと思っています。

 改めまして、皆さんのご入学を心から祝福し、今後の実り多き学生生活をお祈りしつつ、私の式辞といたします。


 Congratulations on your entering Doshisha University. It is our great pleasure to welcome you all here at our campus in the beautiful season of fresh green and cherry blossoms. Last year, we had to cancel the convocation ceremony due to the COVID-19 pandemic. After that bitter experience, the joy of greeting our new students in person is even doubled today. And I would like to express my deep respect to you for all the efforts you must have made in preparation for study at university under the challenging circumstances of the still ongoing pandemic.
 My heartfelt congratulations also go to your families who have warmly supported you with their love.

 I would like to introduce an example to explain how studying at university works. Have you heard the song called “Perfume” that became a viral hit last year?
The song’s protagonist reunites with his ex-girlfriend after receiving a message from her for the first time in three years. He now sees himself as an empty, useless scum, while in contrast she looks more beautiful than before and still wears the same luxury perfume as three years ago, although she also seems somewhat dissolute with her new habit of smoking. Although he sings that it’s not that he wants her, the scent of the perfume vividly revives his memory of their time together, and his feelings for her inevitably grow stronger.

 Why this song became such a huge success has been discussed from various angles. The media studies approach focused on the fact that many cover performances of the song were posted via a video-sharing app, with some further mentioning the social situation, where the declaration of a state of emergency forced people to stay at home, as its background. In the field of music, in addition to pointing out the catchiness of the song itself, there was an analysis that argued that the unfitting placement of the brand name “Dolce & Gabbana” to the beat and its katakana-like pronunciation that is very different from the original one are making the song more memorable. A semiologist suggested that the gap between “you” in the song, who still wears the same perfume from three years before, and “I” who became a scum, was received with sympathy by listeners in the social atmosphere that is sensitive to the issues of social disparity and non-regular employment. A psychologist, on the other hand, referred to the fact confirmed by experiments in psychology and brain neuroscience that memories evoked by smell are clearer and more emotional compared to memories recalled through sight which are often obscure.
 As a scholar of Japanese classical literature with a particular interest in medieval popular songs, I was intrigued by the universality of the lyrics of this contemporary popular song. The motif of a smell bringing back an old memory is exemplified by the famous scene in the opening part of Marcel Proust’s novel In Search of Lost Time, in which the smell of a madeleine dipped in tea reminds the narrator of his childhood. Many examples of a smell reminding someone of an old memory, an old lover in particular, can be found in Japanese classical literature as well.
 An interesting example is a chapter of The Tales of Ise that includes the poem that goes, “Come the year’s fifth month when blossoms deck the orange trees, their fragrance, for me, recalls the scent of those sleeves she used to wear long ago.” Some of you may have read the part in the Japanese textbook in high school.
When a separated couple reunites, the man recites this poem to the woman after recognizing her as his old lover. While this poem is about the scent of orange flower in early summer that brings back the memory of an old lover, in The Tales of Ise, in contrast to the song “Perfume,” it is the woman who has “fallen” in a way and who is in regret with the awareness of the gap between herself and the man. It seems as if the story of “Perfume” and The Tales of Ise resonate with each other from afar, and I think that “Perfume” can be placed in the context of this universal literary pattern.

 Studying at a college level is not about seeking for one correct answer to a given question, but about posing a question by yourself and examining various possibilities for answers. With the above example, we are allowed to analyze and examine why this song became so popular from many different angles and obtain multiple answers to it.

 Doshisha University consists of 14 faculties of undergraduate programs and 16 graduate schools. As you pursue specialized studies in the respective faculties you belong to, you are also highly recommended to interact with students and professors of other faculties and to read books in other areas of study, so as to develop the ability to see things from multiple angles. It is my hope that you will encounter diverse views and thoughts and broaden your own world through your sincere efforts to tackle each task with a multifaceted perspective. Doshisha University embraces such diversity, and as its president I am proud that the words of our founder Joseph Hardy Neesima, “each and every person is precious” - a phrase to respect individuality and value diversity - are deeply ingrained on our campus.

 I would like to conclude by introducing a newspaper article about the song “Perfume.” The article says that the song’s success “is even more suggestive, considering the difficulty of conveying smell online compared to visual image and sound and the fact that loss of smell is one of the typical symptoms of COVID-19.” Under the current circumstances, it is still difficult to conduct all classes in person and we will continue the combination of face-to-face and online formats in the 2021 academic year, as we have already informed you. Although we will make use of various advantages of online education, when it comes to the utilization of senses, only two senses of sight and hearing can be used online. While it is our wish that you fully use all your five senses in your learning experience, we ask for your patience and understanding that these measures must be taken to prevent the spread of infection. Although there are restrictions, we hope that you will enjoy the scent of our campus through regular classes as well as extracurricular activities and spending time with your friends.

 We, the faculty and staff of Doshisha University, will make every effort to support the continuation of your studies even in the time of various inconveniences and difficulties under the COVID-19 crisis. At the same time, we are also continuing to learn together with you as fellow members of the community of knowledge.

 Once again, my warmest congratulations to you all and best wishes for your fruitful student life in the coming years.