このページの本文へ移動
ページの先頭です
以下、ナビゲーションになります
以下、本文になります

2023年度入学式 学長式辞/President’s Address at the 2023 Convocation Ceremony

'23年4月3日 更新


 新入生の皆さん、ご入学おめでとうございます。美しい緑と桜の花に彩られたキャンパスで、皆さんをお迎えできることを本当にうれしく思っています。ようこそ、本学にお越しくださいました。コロナ禍における困難を乗り越えて、本日ここに集っておられる皆さんの研鑽努力に心から敬意を表します。
 式典に臨む新入生を掌中の珠として慈しんでこられたご家族の皆様にも、衷心よりお慶び申し上げます。

 大学および大学院での学びについて、一つ例を挙げてお話ししたいと思います。皆さんは昨年公開された新海誠監督のアニメーション映画「すずめの戸締り」をご覧になったでしょうか。本作品は、今年のベルリン国際映画祭コンペティション部門にノミネートされました。受賞はなりませんでしたが、実写映画中心の国際映画祭にアニメーション映画が選ばれること自体が異例であり、大きな話題になりました。

 この映画は、東日本大震災で母を失った少女・岩戸鈴芽が主人公です。ある日、鈴芽は、災いの出現する扉を閉めては鍵をかけて回っている「閉じ師」の宗像草太と出会います。やがて、鈴芽は、日本各地で次々と開き始める扉を閉めて回る戸締りの旅に出ます。映画の大きな枠組みは、その旅を通じた少女の成長物語と見ることができます。
 さて、この映画を一つの学問的素材とした時、どのような観点から考察するか、そこには多様な視点があり得ます。

 たとえば、主人公は東日本大震災で母を失っていますが、そのトラウマからどのように回復していくのか、心理学的な観点から主人公の心をたどることもできるでしょう。

 また、新海作品は写実的な風景描写で知られ、モデルとなった場所が特定できるほどの精密さです。それは、「聖地巡礼」と呼ばれる現象を生み出しました。そうした映画ファンの行動を社会学的に考察することも可能です。

 あるいは使用されている楽曲について分析することもできるでしょう。映画中には昭和歌謡が何曲か挿入されますが、それは登場人物の世代を示す印でもあり、懐かしくのどかな風情は、映画中に進行する事態の深刻さを和らげる効果も持っているように思います。一方、この映画のために新曲を作った、音楽担当の陣内一真氏は、インタビューの中で、和楽器と洋楽器、デジタルとアナログを融合させる工夫を意識的にしたと言っていますが、映画のイメージと音楽の関係を考えることも興味深い観点です。
 
 私事で恐縮ながら、私は日本の古典文学を専攻していますため、映画の中に散見する日本の神話や伝承の要素に興味を持ちました。

 映画の冒頭は宮崎県日南市と見られますが、宮崎日日新聞のインタビューで、なぜ宮崎県を選んだのかという問いに、監督自身が、本作品は日本神話からインスピレーションを受けており、宮崎県は神話のゆかりの土地であるからという旨を答えています。岩戸という主人公の苗字からして、天照大神が籠った天岩戸を連想させます。
 あるいは、災いの出現する扉は作中で「後ろ戸」と呼ばれますが、それは文字通り、寺や神社の後ろ側の戸のことで、荒ぶる神、恐ろしい神の出現する場所でした。そして、後ろ戸から吹き出す災いを封じ込めるとき、草太の唱える言葉は祝詞の形式を踏まえています。本映画にはこのような神道的な宗教観が垣間見えます。

 映画の中で地震を起こすのは、地中から這い出す巨大なミミズです。日本の俗信では、巨大なナマズが動くと、地震が起こるとされました。そのような俗信を踏まえているのであろうと考えられますが、なぜナマズではなくミミズなのか。私はすぐ、村上春樹氏の小説「かえるくん、東京を救う」を思い出しました。この作品では、新宿の地下にいるみみずくんが地震を起こすことになっていて、そのみみずくんと、かえるくんが戦い、東京を大震災から守るのです。実は、監督本人も、この小説から影響を受けたと語っています。
 つまり、日本古来の伝承が村上春樹氏の小説によってやや変形され、それを、新海監督が自作に取り入れた、ということになり、前代の作品の重層的な取り込みが見られるのです。

 映画の底流にはこうした日本の神話や俗信の世界がある一方で、草太が自らの命をささげて災いの吹き出す穴を閉じる要石となった場面では、私はキリストの磔刑を連想しました。このような映画の宗教的背景を考えることも興味深い観点です。

 すでに映画をご覧になって、全く違う点に注目された方も多くおられるでしょうし、この映画を論じる批評家もさまざまな見方を提示しています。

 大学・大学院での学問とは、あらかじめ与えられた課題に対して唯一絶対の正解を求めることではありません。自ら課題を設定し、さまざまな答えの可能性を探っていくことです。今の例で言えば、「すずめの戸締り」という一本の映画をめぐって、私たちはさまざまな方向から分析、考察することができ、複数の答えを手にすることができるのです。
 
 同志社大学は14学部16研究科を擁する総合大学です。皆さんにはその強みを大いに利用してほしいと思います。皆さんはそれぞれが所属する学部・研究科で専門的な学びを深めていかれると思いますが、ぜひ、他学部・他研究科の学生さんや先生方とも積極的に交流し、他分野の書物をも読み、物事を複合的総合的に見つめる目を養ってください。取り組もうとする課題を多角的な視野で真摯に考え抜くことによって、多様なものの見方考え方にふれ、それぞれの世界を広げていかれることを願っています。そのような多様性に満ちた場所が同志社大学であり、私は、本学のキャンパスに、創立者・新島襄の「人一人ハ大切ナリ」という、個々人を尊重し、多様性を大切にする言葉が深く浸透していることを誇りに思っています。

 私たちの社会は、コロナ禍以前の状態に少しずつ戻りつつありますが、感染症が消えてなくなったわけではありません。さらに、世界には凄惨な暴力、戦争に苦しんでいる人々が多くいます。このような困難な時代だからこそ、知の重要性、学術の重要性は増しています。先にお伝えしたように、学問は物事を広い視野でとらえるための力になるからです。

 さまざまな不自由や困難がある中でも、学びを止めないために、私たち教職員は皆さんを全力でサポートします。そして、知の共同体の構成員として、私たちも、学生の皆さんとともに成長し続けていきたいと思っています。
 改めまして、皆さんのご入学を心から祝福し、今後の実り多き学生生活をお祈りしつつ、私の式辞といたします。
 

 Congratulations on your entering Doshisha University. It is our great pleasure to welcome you all here at our campus in the beautiful season of fresh green and cherry blossoms. We are honored that you chose our school, and I would like to express my deep respect to you for all the efforts you must have made in preparation for study at university under the challenging circumstances of the COVID-19 pandemic.
 My heartfelt congratulations also go to your families who have warmly supported you with their love.

 I would like to introduce an example to explain how studying at university and graduate school works. Have you seen an animation film released last year called Suzume, directed by Makoto Shinkai? It was selected for the Competition section of this year’s Berlin International Film Festival. Although the film did not win any prize at the festival, it was reported widely as the selection of an animation film into a live action-oriented international film festival was unprecedented in itself.

 The film’s protagonist, Suzume Iwato, is a teenage girl who lost her mother in the 2011 Tohoku earthquake. After encountering Sota Munakata, a “closer” who has the duty of closing and locking the doors from which “disaster” emerges, Suzume sets off to travel across Japan to close the doors that began to open one after another. So the film can be seen as having the main plot structure of a girl growing up through the journey.
 But when we consider the film as a subject of academic research, it can be studied from diverse perspectives.

 For example, you could trace the way the protagonist heals herself from the trauma of losing her mother in the Tohoku earthquake from the perspective of psychology.

 Shinkai’s animation films are famous for the photographic portrayal of landscapes. The depiction is so intricate that viewers easily identified the real-world locations, which became destinations of film tourism. It is therefore also possible to examine the fans’ behaviors from a sociological approach.

 You could also make an analysis of the music used in the film. The use of Japanese pop songs from the 1970s and 80s is a reflection of the characters’ generations, and their nostalgic, relaxing sounds also seem to have the effect of mitigating the seriousness of the ongoing events in the film. Meanwhile, the film’s music composer Kazuma Jinnouchi said in an interview that he made conscious efforts to merge the sounds of Japanese and Western instruments, the digital and the analog. It would be interesting to explore the relationship between the visual and the music of the film.

 On a personal note, as a scholar of Japanese classical literature, I was intrigued by the elements of Japanese mythology and folklore scattered in the film.
 
 The first part of the film is apparently set in Nichinan City of Miyazaki Prefecture, and when asked by the local newspaper Miyazaki Nichinichi Shimbun why he chose the prefecture as the location, Shinkai explained that it was because the film was inspired by Japanese mythology and Miyazaki is known as the birthplace of mythology in Japan. In fact, the heroine’s surname itself, Iwato, is reminiscent of the Ama no Iwato cave, where the mythological goddess Amaterasu Omikami secluded herself.
 In addition, the doors from which disaster emerges are called “ushiro-do (back door)” in the film. It refers to the door that temples and shrines have at the back of the building, from which violent, scary gods would emerge. Also, the words Sota says as he seals the disaster bursting from the door are based on the format of Shinto prayers. These elements are suggestive of the Shinto influence in the film.

 In the film, earthquakes are caused by a giant worm emerging from underground. It is probably based on the Japanese folk belief that earthquakes are caused by the movement of a giant catfish, but why is it a worm in the film and not a catfish? This instantly reminded me of Haruki Murakami’s “Super-Frog Saves Tokyo,” in which an earthquake was about to be caused by a Worm in the underground of Shinjuku and the Frog fights against the Worm and saves Tokyo from the disaster. In fact, Shinkai admitted himself that he took inspiration from this short story.
 To sum up, there is a multi-layered reference of previous works happening here, with the ancient Japanese folk belief slightly altered by Murakami, which was then adopted by Shinkai in his film.

 While these examples indicate the undercurrent of Japanese mythology and folk belief in the film, the portrayal of Sota sacrificing himself by turning into a keystone to seal the disaster reminded me of the crucifixion of Jesus. Thinking about the film’s religious background like this is another interesting approach.

 Many of you who have seen this film may have been interested in completely different points instead of the above. Film critics have also presented diverse perspectives about the film.

 Studying at a college or graduate level is not about seeking for one correct answer to a given question, but about posing a question by yourself and examining various possibilities for answers. As I just showed you with the example of Suzume, we are allowed to analyze and examine the same film from many different angles and obtain multiple answers.

 Doshisha University consists of 14 faculties of undergraduate programs and 16 graduate schools, and I would like you to take full advantage of the diversity. As you pursue specialized studies in the respective faculties or graduate schools you belong to, you are also highly recommended to interact with students and professors of other faculties and graduate schools and to read books in other areas of study, so as to develop the ability to see things from multiple angles. It is my hope that you will encounter diverse views and thoughts and broaden your own world through your sincere efforts to tackle each task with a multifaceted perspective. Doshisha University embraces such diversity, and as its president I am proud that the words of our founder Joseph Hardy Neesima, “each and every person is precious” - a phrase to respect individuality and value diversity - are deeply ingrained on our campus.

 Our society is slowly coming back to the way it was before COVID-19, but it does not mean that there are no more infectious diseases. In addition, numerous people in the world are suffering from brutal violence and wars. It is exactly in these difficult times that the importance of knowledge and learning is increasing, because as mentioned above, learning gives us the ability of seeing things from a broad perspective.

 We, the faculty and staff of Doshisha University, will make every effort to support the continuation of your studies even in the time of various inconveniences and difficulties. At the same time, we are also continuing to learn together with you as fellow members of the community of knowledge.
 Once again, my warmest congratulations to you all and best wishes for your fruitful student life in the coming years.



 新入生の皆さん、ご入学おめでとうございます。美しい緑と桜の花に彩られたキャンパスで、皆さんをお迎えできることを本当にうれしく思っています。ようこそ、本学にお越しくださいました。コロナ禍における困難を乗り越えて、本日ここに集っておられる皆さんの研鑽努力に心から敬意を表します。
 式典に臨む新入生を掌中の珠として慈しんでこられたご家族の皆様にも、衷心よりお慶び申し上げます。

 大学および大学院での学びについて、一つ例を挙げてお話ししたいと思います。皆さんは昨年公開された新海誠監督のアニメーション映画「すずめの戸締り」をご覧になったでしょうか。本作品は、今年のベルリン国際映画祭コンペティション部門にノミネートされました。受賞はなりませんでしたが、実写映画中心の国際映画祭にアニメーション映画が選ばれること自体が異例であり、大きな話題になりました。

 この映画は、東日本大震災で母を失った少女・岩戸鈴芽が主人公です。ある日、鈴芽は、災いの出現する扉を閉めては鍵をかけて回っている「閉じ師」の宗像草太と出会います。やがて、鈴芽は、日本各地で次々と開き始める扉を閉めて回る戸締りの旅に出ます。映画の大きな枠組みは、その旅を通じた少女の成長物語と見ることができます。
 さて、この映画を一つの学問的素材とした時、どのような観点から考察するか、そこには多様な視点があり得ます。

 たとえば、主人公は東日本大震災で母を失っていますが、そのトラウマからどのように回復していくのか、心理学的な観点から主人公の心をたどることもできるでしょう。

 また、新海作品は写実的な風景描写で知られ、モデルとなった場所が特定できるほどの精密さです。それは、「聖地巡礼」と呼ばれる現象を生み出しました。そうした映画ファンの行動を社会学的に考察することも可能です。

 あるいは使用されている楽曲について分析することもできるでしょう。映画中には昭和歌謡が何曲か挿入されますが、それは登場人物の世代を示す印でもあり、懐かしくのどかな風情は、映画中に進行する事態の深刻さを和らげる効果も持っているように思います。一方、この映画のために新曲を作った、音楽担当の陣内一真氏は、インタビューの中で、和楽器と洋楽器、デジタルとアナログを融合させる工夫を意識的にしたと言っていますが、映画のイメージと音楽の関係を考えることも興味深い観点です。
 
 私事で恐縮ながら、私は日本の古典文学を専攻していますため、映画の中に散見する日本の神話や伝承の要素に興味を持ちました。

 映画の冒頭は宮崎県日南市と見られますが、宮崎日日新聞のインタビューで、なぜ宮崎県を選んだのかという問いに、監督自身が、本作品は日本神話からインスピレーションを受けており、宮崎県は神話のゆかりの土地であるからという旨を答えています。岩戸という主人公の苗字からして、天照大神が籠った天岩戸を連想させます。
 あるいは、災いの出現する扉は作中で「後ろ戸」と呼ばれますが、それは文字通り、寺や神社の後ろ側の戸のことで、荒ぶる神、恐ろしい神の出現する場所でした。そして、後ろ戸から吹き出す災いを封じ込めるとき、草太の唱える言葉は祝詞の形式を踏まえています。本映画にはこのような神道的な宗教観が垣間見えます。

 映画の中で地震を起こすのは、地中から這い出す巨大なミミズです。日本の俗信では、巨大なナマズが動くと、地震が起こるとされました。そのような俗信を踏まえているのであろうと考えられますが、なぜナマズではなくミミズなのか。私はすぐ、村上春樹氏の小説「かえるくん、東京を救う」を思い出しました。この作品では、新宿の地下にいるみみずくんが地震を起こすことになっていて、そのみみずくんと、かえるくんが戦い、東京を大震災から守るのです。実は、監督本人も、この小説から影響を受けたと語っています。
 つまり、日本古来の伝承が村上春樹氏の小説によってやや変形され、それを、新海監督が自作に取り入れた、ということになり、前代の作品の重層的な取り込みが見られるのです。

 映画の底流にはこうした日本の神話や俗信の世界がある一方で、草太が自らの命をささげて災いの吹き出す穴を閉じる要石となった場面では、私はキリストの磔刑を連想しました。このような映画の宗教的背景を考えることも興味深い観点です。

 すでに映画をご覧になって、全く違う点に注目された方も多くおられるでしょうし、この映画を論じる批評家もさまざまな見方を提示しています。

 大学・大学院での学問とは、あらかじめ与えられた課題に対して唯一絶対の正解を求めることではありません。自ら課題を設定し、さまざまな答えの可能性を探っていくことです。今の例で言えば、「すずめの戸締り」という一本の映画をめぐって、私たちはさまざまな方向から分析、考察することができ、複数の答えを手にすることができるのです。
 
 同志社大学は14学部16研究科を擁する総合大学です。皆さんにはその強みを大いに利用してほしいと思います。皆さんはそれぞれが所属する学部・研究科で専門的な学びを深めていかれると思いますが、ぜひ、他学部・他研究科の学生さんや先生方とも積極的に交流し、他分野の書物をも読み、物事を複合的総合的に見つめる目を養ってください。取り組もうとする課題を多角的な視野で真摯に考え抜くことによって、多様なものの見方考え方にふれ、それぞれの世界を広げていかれることを願っています。そのような多様性に満ちた場所が同志社大学であり、私は、本学のキャンパスに、創立者・新島襄の「人一人ハ大切ナリ」という、個々人を尊重し、多様性を大切にする言葉が深く浸透していることを誇りに思っています。

 私たちの社会は、コロナ禍以前の状態に少しずつ戻りつつありますが、感染症が消えてなくなったわけではありません。さらに、世界には凄惨な暴力、戦争に苦しんでいる人々が多くいます。このような困難な時代だからこそ、知の重要性、学術の重要性は増しています。先にお伝えしたように、学問は物事を広い視野でとらえるための力になるからです。

 さまざまな不自由や困難がある中でも、学びを止めないために、私たち教職員は皆さんを全力でサポートします。そして、知の共同体の構成員として、私たちも、学生の皆さんとともに成長し続けていきたいと思っています。
 改めまして、皆さんのご入学を心から祝福し、今後の実り多き学生生活をお祈りしつつ、私の式辞といたします。
 

 Congratulations on your entering Doshisha University. It is our great pleasure to welcome you all here at our campus in the beautiful season of fresh green and cherry blossoms. We are honored that you chose our school, and I would like to express my deep respect to you for all the efforts you must have made in preparation for study at university under the challenging circumstances of the COVID-19 pandemic.
 My heartfelt congratulations also go to your families who have warmly supported you with their love.

 I would like to introduce an example to explain how studying at university and graduate school works. Have you seen an animation film released last year called Suzume, directed by Makoto Shinkai? It was selected for the Competition section of this year’s Berlin International Film Festival. Although the film did not win any prize at the festival, it was reported widely as the selection of an animation film into a live action-oriented international film festival was unprecedented in itself.

 The film’s protagonist, Suzume Iwato, is a teenage girl who lost her mother in the 2011 Tohoku earthquake. After encountering Sota Munakata, a “closer” who has the duty of closing and locking the doors from which “disaster” emerges, Suzume sets off to travel across Japan to close the doors that began to open one after another. So the film can be seen as having the main plot structure of a girl growing up through the journey.
 But when we consider the film as a subject of academic research, it can be studied from diverse perspectives.

 For example, you could trace the way the protagonist heals herself from the trauma of losing her mother in the Tohoku earthquake from the perspective of psychology.

 Shinkai’s animation films are famous for the photographic portrayal of landscapes. The depiction is so intricate that viewers easily identified the real-world locations, which became destinations of film tourism. It is therefore also possible to examine the fans’ behaviors from a sociological approach.

 You could also make an analysis of the music used in the film. The use of Japanese pop songs from the 1970s and 80s is a reflection of the characters’ generations, and their nostalgic, relaxing sounds also seem to have the effect of mitigating the seriousness of the ongoing events in the film. Meanwhile, the film’s music composer Kazuma Jinnouchi said in an interview that he made conscious efforts to merge the sounds of Japanese and Western instruments, the digital and the analog. It would be interesting to explore the relationship between the visual and the music of the film.

 On a personal note, as a scholar of Japanese classical literature, I was intrigued by the elements of Japanese mythology and folklore scattered in the film.
 
 The first part of the film is apparently set in Nichinan City of Miyazaki Prefecture, and when asked by the local newspaper Miyazaki Nichinichi Shimbun why he chose the prefecture as the location, Shinkai explained that it was because the film was inspired by Japanese mythology and Miyazaki is known as the birthplace of mythology in Japan. In fact, the heroine’s surname itself, Iwato, is reminiscent of the Ama no Iwato cave, where the mythological goddess Amaterasu Omikami secluded herself.
 In addition, the doors from which disaster emerges are called “ushiro-do (back door)” in the film. It refers to the door that temples and shrines have at the back of the building, from which violent, scary gods would emerge. Also, the words Sota says as he seals the disaster bursting from the door are based on the format of Shinto prayers. These elements are suggestive of the Shinto influence in the film.

 In the film, earthquakes are caused by a giant worm emerging from underground. It is probably based on the Japanese folk belief that earthquakes are caused by the movement of a giant catfish, but why is it a worm in the film and not a catfish? This instantly reminded me of Haruki Murakami’s “Super-Frog Saves Tokyo,” in which an earthquake was about to be caused by a Worm in the underground of Shinjuku and the Frog fights against the Worm and saves Tokyo from the disaster. In fact, Shinkai admitted himself that he took inspiration from this short story.
 To sum up, there is a multi-layered reference of previous works happening here, with the ancient Japanese folk belief slightly altered by Murakami, which was then adopted by Shinkai in his film.

 While these examples indicate the undercurrent of Japanese mythology and folk belief in the film, the portrayal of Sota sacrificing himself by turning into a keystone to seal the disaster reminded me of the crucifixion of Jesus. Thinking about the film’s religious background like this is another interesting approach.

 Many of you who have seen this film may have been interested in completely different points instead of the above. Film critics have also presented diverse perspectives about the film.

 Studying at a college or graduate level is not about seeking for one correct answer to a given question, but about posing a question by yourself and examining various possibilities for answers. As I just showed you with the example of Suzume, we are allowed to analyze and examine the same film from many different angles and obtain multiple answers.

 Doshisha University consists of 14 faculties of undergraduate programs and 16 graduate schools, and I would like you to take full advantage of the diversity. As you pursue specialized studies in the respective faculties or graduate schools you belong to, you are also highly recommended to interact with students and professors of other faculties and graduate schools and to read books in other areas of study, so as to develop the ability to see things from multiple angles. It is my hope that you will encounter diverse views and thoughts and broaden your own world through your sincere efforts to tackle each task with a multifaceted perspective. Doshisha University embraces such diversity, and as its president I am proud that the words of our founder Joseph Hardy Neesima, “each and every person is precious” - a phrase to respect individuality and value diversity - are deeply ingrained on our campus.

 Our society is slowly coming back to the way it was before COVID-19, but it does not mean that there are no more infectious diseases. In addition, numerous people in the world are suffering from brutal violence and wars. It is exactly in these difficult times that the importance of knowledge and learning is increasing, because as mentioned above, learning gives us the ability of seeing things from a broad perspective.

 We, the faculty and staff of Doshisha University, will make every effort to support the continuation of your studies even in the time of various inconveniences and difficulties. At the same time, we are also continuing to learn together with you as fellow members of the community of knowledge.
 Once again, my warmest congratulations to you all and best wishes for your fruitful student life in the coming years.