'23年4月26日 更新
新年度が始まって1か月が経とうとしています。
ようやく新型コロナウイルス感染症の影響が収まってきたところですが、皆さんの前の新たな学びの扉は、どのような真理に向かって開かれているでしょうか。大海のように広がる未知の世界を前に立ちすくむ新入生もいらっしゃれば、自らのテーマを追求していく中で、一定の手ごたえを感じている上回生もいらっしゃるでしょう。
さて、質問や依頼に対し、一見、自然で精緻な文章を作成できるChatGPTのような生成AI(人工知能)が注目を浴びています。今回はこの生成AIをめぐって、学生の皆さんにお話をしたいと思います。
生成AIについては、すでに高等教育機関においてもその使用に関する議論が始まっており、レポートや論文作成での使用を禁止する大学もあれば、情報ツールとして使いこなすために積極的活用を試みる大学もあります。
しかし、生成AIをどう取り扱うかということの前に、今、この事態において私たちが突き付けられているのは、大学での学びとは何か、学問とは何かという本質的な問いでありましょう。
学問とは、その分野を問わず、ある事象を深く探求し、真理を見出していこうとする活動です。その過程では、まず、自ら問いを立て、その問いに関連して現在知られていること、考えられていることについて理解することが大切な前提となります。次に、その分野での常識、通説、定説というものをそのまま受け入れるのではなく、それらが本当に正しいのかどうか、批判的に検証しなければなりません。その上で、自らが新たな考え方を提示する必要があります。
大学での学びは、提示された一つの問いに対し一つの正解を答える受験勉強のようなものとは根本的に異なるのです。
これまでに重ねられてきた学問的議論を理解し、定説といわれるものにも批判的な態度で臨む。定説に対し、自ら新たな仮説を立て、その仮説を裏付ける根拠を示す。予想される反論に再反論できるようにし、仮説の妥当性を高める。
たとえば一本の論文を書く時には、このような作業を繰り返します。作業の各段階において、多様な情報を収集し、その中から正しい情報を選択して、自らの論を構築していきます。先行研究に対して、自分は何を新しく言おうとするのか、それを言うためには何が必要なのか、組み立てた自分の論理は、反論に耐えられるものであるか、これまでの研究史に何を付け加えられるのか、不断に思考し続けなければなりません。それはそれは苦しい作業です。形になるかどうか、論文として成立するかどうか見通せない中で、調査を続け、実験を繰り返し、ようやく完成したと思った論は、たった一つの反証で崩れ去るかもしれません。自分にとっては興味深い結論を得たと思っても、評価を得られず、打ちのめされることもあります。しかし、学問の喜びはそのような苦しみにこそ裏打ちされているのです。
大学院修士二年の夏、不慮の事故で亡くなった夭折の歌人・安藤美保(1967~1991)に次のような歌があります。
緻密に緻密かさねて論はつくられぬ崩されたくなく眼をつむりおり(『水の粒子』)
長い時間をかけて調査し、分析し、やっと組み上がった自らの論を静かに反芻する至福の時は、そこに至る苦しみがあったからこそ得られるものなのです。学生の皆さんには、本学での学びを通じ、物事を深く考える静謐な時を、できるだけ多く持っていただきたいと思います。
生成AIは、たとえばある事柄について何が言われているか、膨大なデータの中からこれまでの議論を取り出し、まとめて提示することは得意です。真理探究の入り口において、参考になることは大いにあると思います。皆さんが学びの一プロセスとして主体的に活用することによって、新たな論の可能性を開くこともできるでしょう。しかし、生成AI作成の文章には今のところ典拠が示されないので、誰がどこでそのような説を発表しているかがわからず、従って、その説の根拠がわかりません。矛盾した説が併記されている時もありますが、同じく典拠が示されないので、矛盾した二つの説のどちらをとるべきかも判断できません。もっともらしい記述の中には、明らかな誤りもあります。前提部分があやふやですから、その上に新たな説を展開することは不可能でしょう。自ら考える力が育たないばかりか、知識の習得の上でも問題があるのです。
皆さんがこれまでに培ってこられたものに加えて、いっそう高度な思考力、判断力を養い、批判性や独自性を身につけるのが大学での学びです。生成AIの不適切な使用によって、それらを獲得する機会を逸するのは実にもったいないことだと考えます。皆さんには生成AIの作成した文章をただ受け取るのではなく、大学での学びを通じて、能動的に利用できる力をつけてほしいのです。
本学の創立者・新島襄は、『同志社大学設立の旨意』の中で、単に「智識」ある人を育てるだけではなく、キリスト教主義に基づいた徳育によって、「良心を手腕に運用するの人物」を養成したいと述べています。真理を探究していく中で、皆さんは知識を習得するだけでなく、先人たちの成し遂げてきたことに敬意を払う謙虚さを身につけることになるでしょう。そして、仲間との議論によってさまざまな考え方を知り、真理探究に際して、自己を厳しく律することとともに他者を尊重することの大切さに気付いてゆかれるでしょう。そのように、学びに真摯に向き合う皆さんの、誠実で良心的な姿勢は、皆さん自身の人となりにきっと反映されるはずです。大げさに思われるかもしれませんが、生成AIの安易な使用は、皆さんのそうした人間的成長を阻害するものにもなり得るのです。
生成AIの使用においては、著作権侵害や情報漏洩、誤情報の取り込みと発信など、注意すべき事項が多くあります。学生の皆さんへは、今後そうした注意事項をお伝えしていく予定です。また、レポート作成等に関しても大学の方針をお示ししていきます。個別には担当教員の指示に従っていただきたいと思いますが、上に記しましたように、問題の本質は、皆さんが大学で何のために学ぶのかというところにあります。お一人お一人がそれを自らに問い、学びの意義を改めて心に刻んでいただきたいと願っています。
白抜きの文字のごとあれしんしんと新緑をゆく我のこれから(同上)
真っ白な将来に無限の可能性のある皆さんが、大学で学ぶ喜び、真理を知る喜びを得て、大きく羽ばたいてくださいますように。
It has been about a month since the new academic year started.
Now that the influence of COVID-19 is finally diminishing, what kind of truth is the new door of study in front of you open to? New students may be finding themselves at a loss in front of the vast unknown world of academia, while senior students may be feeling a certain amount of confidence as they pursue their own research theme.
As you may know, generative AI (artificial intelligence) such as ChatGPT is gaining public attention for its ability to compose seemingly natural and elaborate texts in response to questions and requests. Today, I would like to write about how you should treat generative AI in your studies.
Discussions on the use of generative AI have already started in higher education institutions, with some universities prohibiting its use for writing reports and papers while others encourage using it as an information tool.
Before discussing about how to make use of generative AI, however, what we face under the current circumstances is the fundamental question of what studying in university, or an academic activity, is about.
An academic activity, regardless of field, is the search of truth through deep investigation of a certain event. In the process, the important prerequisite is to formulate a question of your own and to understand what have already been known and thought of related to that question. Next, you must examine the commonly accepted or established theories in the field in a critical manner to see if they are really correct, instead of blindly accepting them as they are. And then, you need to present your own new point of view.
Studying in university is fundamentally different from studying for examination where there is one correct answer for a presented question.
To understand preceding academic arguments and take a critical attitude towards what is regarded as an established theory. To develop your own new hypothesis against the established theory and present evidence supporting the hypothesis. To prepare to be able to counter possible counterarguments and enhance the validity of your hypothesis.
Writing a paper, for example, is the repetition of the above process. In each stage of the process, you are required to collect a variety of information, choose the correct pieces of information from them, and build your own argument with them. You must continually think about what you can newly argue against the previous studies, what information you need to make that argument, whether your argument can withstand counterarguments, and what you can add to the existing research history. It is such a painstaking process. The argument you have constructed after many rounds of research and experiment amidst the uncertainty of whether or not it can be established as a paper may end up being shattered by just one counter evidence. You may feel devastated when what you thought was an intriguing conclusion does not get appreciated. However, the joy of studying is based exactly on such tough experiences.
Below is a poem by Miho Ando (1967 - 1991), a young poet who died in an accident in the summer of her second year in the Master’s program.
Chimitsu ni chimitsu / kasanete ron wa / tsukurarenu / kuzusaretaku naku / me wo tsumuri ori
(Carefully and carefully / the argument is constructed / I’m keeping my eyes closed / hoping it won’t get overturned)
Miho Ando, Mizu no ryushi, Nagarami Shobo
The blissful moment of quietly reflecting on your own argument that took a long time of research and analysis to construct can only be experienced because of the struggles up until then. Through studying at our university, I would like our students to have as much quiet time for deep contemplation as possible.
Generative AI is good at extracting, for example, preceding arguments on a certain topic from an enormous amount of data and presenting them in summary. It would likely be a useful tool of reference at the starting point of your pursuit of truth. Utilizing AI in a proactive manner as part of your learning process may open up a possibility of a new argument. However, since AI-generated texts are currently presented without references, you cannot know where and by whom the theory was published, nor the grounds for the theory. Likewise, when two contradictory theories are presented at the same time, you cannot decide which theory to adopt because they are unsourced. Some of the seemingly plausible texts may contain obvious errors. Because of the dubious premise, it would be impossible to develop a new theory based on it. Not only does it not help you develop the ability to think on your own, it is also problematic in terms of gaining knowledge.
Studying in university is about developing higher capacity for thought and judgment and acquiring a critical mindset and uniqueness based on the knowledge and skills you have accumulated. It would be such a shame if you lose the opportunity to acquire them by using generative AI in an inappropriate manner. Through your learning experience in university, I would like you to gain the ability to actively utilize AI-generated contents in your own studies rather than just passively receiving them.
In “The Purpose of the Foundation of Doshisha University,” our founder Joseph Hardy Neesima expressed his wish to cultivate not just people with “knowledge” but “people who use their abilities as conscience dictates” through the moral education based on Christian principles. As you pursue truth, you will acquire not only knowledge but also the humility of paying respect to the achievements of your predecessors. Discussions with friends will introduce you to diverse points of view and make you realize the importance of respecting others as well as self discipline in the pursuit of truth. Such sincere and conscientious attitude of yours toward study will surely be reflected in your own character. It is not an exaggeration to say that using generative AI lightly may interfere with your personal development.
There are many points to note when using generative AI, such as the issues of copyright violation and information leakage or the risk of receiving and sending incorrect information. We will provide you with information on these issues in our future announcements, and will also publish the university’s policy on the use of generative AI for writing reports and papers. While we ask you to follow the instructions of the course instructor in individual cases, please be reminded that the essence of the issue is, as mentioned above, for what purpose you are studying in university. We hope each of you will ask this question to yourself and remind yourself of the significance of studying.
Shironuki no / moji no goto are / shinshin to / shinryoku wo yuku / ware no korekara
(Like white outlined characters / I hope my future is bright / as I walk under the fresh green leaves)
(Same as above)
May you learn the joy of studying and discovering truth in our university and fly high for your future with infinite possibilities like a blank canvas.
新年度が始まって1か月が経とうとしています。
ようやく新型コロナウイルス感染症の影響が収まってきたところですが、皆さんの前の新たな学びの扉は、どのような真理に向かって開かれているでしょうか。大海のように広がる未知の世界を前に立ちすくむ新入生もいらっしゃれば、自らのテーマを追求していく中で、一定の手ごたえを感じている上回生もいらっしゃるでしょう。
さて、質問や依頼に対し、一見、自然で精緻な文章を作成できるChatGPTのような生成AI(人工知能)が注目を浴びています。今回はこの生成AIをめぐって、学生の皆さんにお話をしたいと思います。
生成AIについては、すでに高等教育機関においてもその使用に関する議論が始まっており、レポートや論文作成での使用を禁止する大学もあれば、情報ツールとして使いこなすために積極的活用を試みる大学もあります。
しかし、生成AIをどう取り扱うかということの前に、今、この事態において私たちが突き付けられているのは、大学での学びとは何か、学問とは何かという本質的な問いでありましょう。
学問とは、その分野を問わず、ある事象を深く探求し、真理を見出していこうとする活動です。その過程では、まず、自ら問いを立て、その問いに関連して現在知られていること、考えられていることについて理解することが大切な前提となります。次に、その分野での常識、通説、定説というものをそのまま受け入れるのではなく、それらが本当に正しいのかどうか、批判的に検証しなければなりません。その上で、自らが新たな考え方を提示する必要があります。
大学での学びは、提示された一つの問いに対し一つの正解を答える受験勉強のようなものとは根本的に異なるのです。
これまでに重ねられてきた学問的議論を理解し、定説といわれるものにも批判的な態度で臨む。定説に対し、自ら新たな仮説を立て、その仮説を裏付ける根拠を示す。予想される反論に再反論できるようにし、仮説の妥当性を高める。
たとえば一本の論文を書く時には、このような作業を繰り返します。作業の各段階において、多様な情報を収集し、その中から正しい情報を選択して、自らの論を構築していきます。先行研究に対して、自分は何を新しく言おうとするのか、それを言うためには何が必要なのか、組み立てた自分の論理は、反論に耐えられるものであるか、これまでの研究史に何を付け加えられるのか、不断に思考し続けなければなりません。それはそれは苦しい作業です。形になるかどうか、論文として成立するかどうか見通せない中で、調査を続け、実験を繰り返し、ようやく完成したと思った論は、たった一つの反証で崩れ去るかもしれません。自分にとっては興味深い結論を得たと思っても、評価を得られず、打ちのめされることもあります。しかし、学問の喜びはそのような苦しみにこそ裏打ちされているのです。
大学院修士二年の夏、不慮の事故で亡くなった夭折の歌人・安藤美保(1967~1991)に次のような歌があります。
緻密に緻密かさねて論はつくられぬ崩されたくなく眼をつむりおり(『水の粒子』)
長い時間をかけて調査し、分析し、やっと組み上がった自らの論を静かに反芻する至福の時は、そこに至る苦しみがあったからこそ得られるものなのです。学生の皆さんには、本学での学びを通じ、物事を深く考える静謐な時を、できるだけ多く持っていただきたいと思います。
生成AIは、たとえばある事柄について何が言われているか、膨大なデータの中からこれまでの議論を取り出し、まとめて提示することは得意です。真理探究の入り口において、参考になることは大いにあると思います。皆さんが学びの一プロセスとして主体的に活用することによって、新たな論の可能性を開くこともできるでしょう。しかし、生成AI作成の文章には今のところ典拠が示されないので、誰がどこでそのような説を発表しているかがわからず、従って、その説の根拠がわかりません。矛盾した説が併記されている時もありますが、同じく典拠が示されないので、矛盾した二つの説のどちらをとるべきかも判断できません。もっともらしい記述の中には、明らかな誤りもあります。前提部分があやふやですから、その上に新たな説を展開することは不可能でしょう。自ら考える力が育たないばかりか、知識の習得の上でも問題があるのです。
皆さんがこれまでに培ってこられたものに加えて、いっそう高度な思考力、判断力を養い、批判性や独自性を身につけるのが大学での学びです。生成AIの不適切な使用によって、それらを獲得する機会を逸するのは実にもったいないことだと考えます。皆さんには生成AIの作成した文章をただ受け取るのではなく、大学での学びを通じて、能動的に利用できる力をつけてほしいのです。
本学の創立者・新島襄は、『同志社大学設立の旨意』の中で、単に「智識」ある人を育てるだけではなく、キリスト教主義に基づいた徳育によって、「良心を手腕に運用するの人物」を養成したいと述べています。真理を探究していく中で、皆さんは知識を習得するだけでなく、先人たちの成し遂げてきたことに敬意を払う謙虚さを身につけることになるでしょう。そして、仲間との議論によってさまざまな考え方を知り、真理探究に際して、自己を厳しく律することとともに他者を尊重することの大切さに気付いてゆかれるでしょう。そのように、学びに真摯に向き合う皆さんの、誠実で良心的な姿勢は、皆さん自身の人となりにきっと反映されるはずです。大げさに思われるかもしれませんが、生成AIの安易な使用は、皆さんのそうした人間的成長を阻害するものにもなり得るのです。
生成AIの使用においては、著作権侵害や情報漏洩、誤情報の取り込みと発信など、注意すべき事項が多くあります。学生の皆さんへは、今後そうした注意事項をお伝えしていく予定です。また、レポート作成等に関しても大学の方針をお示ししていきます。個別には担当教員の指示に従っていただきたいと思いますが、上に記しましたように、問題の本質は、皆さんが大学で何のために学ぶのかというところにあります。お一人お一人がそれを自らに問い、学びの意義を改めて心に刻んでいただきたいと願っています。
白抜きの文字のごとあれしんしんと新緑をゆく我のこれから(同上)
真っ白な将来に無限の可能性のある皆さんが、大学で学ぶ喜び、真理を知る喜びを得て、大きく羽ばたいてくださいますように。
It has been about a month since the new academic year started.
Now that the influence of COVID-19 is finally diminishing, what kind of truth is the new door of study in front of you open to? New students may be finding themselves at a loss in front of the vast unknown world of academia, while senior students may be feeling a certain amount of confidence as they pursue their own research theme.
As you may know, generative AI (artificial intelligence) such as ChatGPT is gaining public attention for its ability to compose seemingly natural and elaborate texts in response to questions and requests. Today, I would like to write about how you should treat generative AI in your studies.
Discussions on the use of generative AI have already started in higher education institutions, with some universities prohibiting its use for writing reports and papers while others encourage using it as an information tool.
Before discussing about how to make use of generative AI, however, what we face under the current circumstances is the fundamental question of what studying in university, or an academic activity, is about.
An academic activity, regardless of field, is the search of truth through deep investigation of a certain event. In the process, the important prerequisite is to formulate a question of your own and to understand what have already been known and thought of related to that question. Next, you must examine the commonly accepted or established theories in the field in a critical manner to see if they are really correct, instead of blindly accepting them as they are. And then, you need to present your own new point of view.
Studying in university is fundamentally different from studying for examination where there is one correct answer for a presented question.
To understand preceding academic arguments and take a critical attitude towards what is regarded as an established theory. To develop your own new hypothesis against the established theory and present evidence supporting the hypothesis. To prepare to be able to counter possible counterarguments and enhance the validity of your hypothesis.
Writing a paper, for example, is the repetition of the above process. In each stage of the process, you are required to collect a variety of information, choose the correct pieces of information from them, and build your own argument with them. You must continually think about what you can newly argue against the previous studies, what information you need to make that argument, whether your argument can withstand counterarguments, and what you can add to the existing research history. It is such a painstaking process. The argument you have constructed after many rounds of research and experiment amidst the uncertainty of whether or not it can be established as a paper may end up being shattered by just one counter evidence. You may feel devastated when what you thought was an intriguing conclusion does not get appreciated. However, the joy of studying is based exactly on such tough experiences.
Below is a poem by Miho Ando (1967 - 1991), a young poet who died in an accident in the summer of her second year in the Master’s program.
Chimitsu ni chimitsu / kasanete ron wa / tsukurarenu / kuzusaretaku naku / me wo tsumuri ori
(Carefully and carefully / the argument is constructed / I’m keeping my eyes closed / hoping it won’t get overturned)
Miho Ando, Mizu no ryushi, Nagarami Shobo
The blissful moment of quietly reflecting on your own argument that took a long time of research and analysis to construct can only be experienced because of the struggles up until then. Through studying at our university, I would like our students to have as much quiet time for deep contemplation as possible.
Generative AI is good at extracting, for example, preceding arguments on a certain topic from an enormous amount of data and presenting them in summary. It would likely be a useful tool of reference at the starting point of your pursuit of truth. Utilizing AI in a proactive manner as part of your learning process may open up a possibility of a new argument. However, since AI-generated texts are currently presented without references, you cannot know where and by whom the theory was published, nor the grounds for the theory. Likewise, when two contradictory theories are presented at the same time, you cannot decide which theory to adopt because they are unsourced. Some of the seemingly plausible texts may contain obvious errors. Because of the dubious premise, it would be impossible to develop a new theory based on it. Not only does it not help you develop the ability to think on your own, it is also problematic in terms of gaining knowledge.
Studying in university is about developing higher capacity for thought and judgment and acquiring a critical mindset and uniqueness based on the knowledge and skills you have accumulated. It would be such a shame if you lose the opportunity to acquire them by using generative AI in an inappropriate manner. Through your learning experience in university, I would like you to gain the ability to actively utilize AI-generated contents in your own studies rather than just passively receiving them.
In “The Purpose of the Foundation of Doshisha University,” our founder Joseph Hardy Neesima expressed his wish to cultivate not just people with “knowledge” but “people who use their abilities as conscience dictates” through the moral education based on Christian principles. As you pursue truth, you will acquire not only knowledge but also the humility of paying respect to the achievements of your predecessors. Discussions with friends will introduce you to diverse points of view and make you realize the importance of respecting others as well as self discipline in the pursuit of truth. Such sincere and conscientious attitude of yours toward study will surely be reflected in your own character. It is not an exaggeration to say that using generative AI lightly may interfere with your personal development.
There are many points to note when using generative AI, such as the issues of copyright violation and information leakage or the risk of receiving and sending incorrect information. We will provide you with information on these issues in our future announcements, and will also publish the university’s policy on the use of generative AI for writing reports and papers. While we ask you to follow the instructions of the course instructor in individual cases, please be reminded that the essence of the issue is, as mentioned above, for what purpose you are studying in university. We hope each of you will ask this question to yourself and remind yourself of the significance of studying.
Shironuki no / moji no goto are / shinshin to / shinryoku wo yuku / ware no korekara
(Like white outlined characters / I hope my future is bright / as I walk under the fresh green leaves)
(Same as above)
May you learn the joy of studying and discovering truth in our university and fly high for your future with infinite possibilities like a blank canvas.