学長からのメッセージ等
2024年度 秋学期入学式式辞/President’s Address at the Convocation Ceremony for the Fall 2024 Semester
2024年9月21日
式辞
本日、新入生の皆さんには、同志社大学が大切にしてきたものをお伝えしたいと思います。そのために、この寒梅館は最初の手がかりとなります。
寒梅館は2004年にオープンしました。同志社の創立者・新島襄の漢詩「真理似寒梅敢侵風雪開」(真理は寒梅のごとし。あえて風雪を侵して開く)から命名しています。まだ寒い時期に、あえて風雪に抗うがごとくに花を開く寒梅を真理にたとえています。新島はこの漢詩を色紙に書いて、一人の生徒に与えました。
この生徒は同志社を卒業後、風雪吹き荒れるがごとき激動の時代を生きていくことになります。当時、ジャーナリストとして活躍していた新島襄の弟子・徳富蘇峰のもとで、メディアの世界に飛び込み、その後、紆余曲折を経て、金融の世界に入っていくことになりました。新島がこの漢詩を与えた生徒の名前は深井英五と言います。深井英五は、日本銀行の第13代総裁となり、その後、貴族院の議員も務めました。
めまぐるしく変わる社会状況の中で、深井英五はその能力を発揮し、新たな道を開いていきますが、大きな困難に直面するたびに、風雪の中を一歩一歩進む中で、新島からもらった漢詩の言葉「真理は寒梅のごとし。あえて風雪を侵して開く」を胸に、真理を探究し、実践していったに違いありません。
真理とは何か。大きなテーマです。しかし、入学式のときに考えるにはもっともふさわしいテーマかもしれません。大学は真理の探究の場です。そして、真理の探究は大学で終わるわけではなく、皆さんが大学から社会へと巣立って行ってからもそれは続きます。生涯、真理の探究者となるための大切な学問的基礎を、皆さんは大学で学ぶことになります。
皆さんの中には次のように思う人もいるかもしれません。自分は、真理といった大きな課題ではなく、もっと絞り込まれた専門的な知識を学びたいのだと。専門性を深めることが重要であることは言うまでもありません。しかし同時に、現代社会が直面している深刻な課題のどれをとっても、一つの専門領域だけで答えを出すことはできません。専門領域をとことん掘り下げていくと、他の諸分野にもつながる大きな水脈にたどりつくことがあります。高度な専門性と社会の諸課題を俯瞰する力、これらは両立します。皆さんの一人ひとりが、専門的知見をもって、現代社会が直面している困難に立ち向かうことのできる真理の探求者、真理の実践者となられることを願っています。
真理とは何かをさらに別の角度から考えてみましょう。新島は真理に関して、意味深長な言葉を残しています。「真理の囚人コソ真ニ自由ノ人ナレ」(説教「真理の囚人」)。囚人というのは通常、様々な自由を奪われ、日常を拘束された存在です。しかし、真理に囚われた者こそが、本当に自由な人間なのだと新島は語っています。囚われた者こそが真に自由だという、真理のパラドクスを皆さんはどのように受けとめるでしょうか。
自分自身の経験を通じて刻み込まれた固定観念への囚われから自由になることは決して容易ではありません。「自分はこの程度の人間だ」と自らを狭い牢獄の中に閉じ込めてしまうこともあります。学ぶことによって、私たちは客観的な知識を取り入れるだけでなく、自分自身が何者かを知ることができます。真理の探究を通じて、学ぶことを通じて、私たちは自分自身をもっと自由で、自分らしい存在へと解放することができると、私は信じています。
「真理は寒梅のごとし。あえて風雪を侵して開く」という漢詩において、新島は、真理を社会や時代の趨勢に抵抗できる力として語っています。また、「真理の囚人コソ真ニ自由ノ人ナレ」では、これまでの自分自身と戦い、自らを解放する力として真理を語っています。社会に対してであれ、自分自身に対してであれ、新島は挑戦する力として真理を語りました。そして、このような挑戦する精神を同志社は受け継いできました。
同志社は来年、2025年に創立150周年を迎えます。新島襄や深井英五が生きた時代から150年がたち、技術の進歩を筆頭に社会は大きく変わったと言えます。その一方で、変わらない事柄も多数あります。地域紛争や戦争は、いまだに世界の各地で止むことなく続いています。さらに、気候変動や経済格差の拡大、差別の問題など、深刻な課題が私たちを取り囲んでいます。いかに困難であろうとも、風雪に抗って、私たちはこれらの課題に向き合い、解決していかなければなりません。
私たちは歴史から多くのこと学ぶことができます。同志社の150年の歴史は多くの教訓と課題を教えてくれます。この寒梅館での入学式から皆さんの学生生活は始まろうとしています。「真理は寒梅のごとし。あえて風雪を侵して開く」という新島の言葉を、これからの学業の中でも思い出してください。
歴史の大きな節目において、真理を共に探究する同志社という知の共同体に新入生の皆さんをお迎えできることをうれしく思います。あらためまして、皆さんのご入学を心から祝福し、今後の実り多き学生生活をお祈りしつつ、私の式辞とさせていただきます。
Convocation Address
Congratulations on your entering Doshisha University. It is my great pleasure to welcome you here at Kambaikan on the Imadegawa Campus. Welcome to Doshisha University. I would like to express my profound respect to all of you gathering here today for your past efforts. I would also like to extend my congratulations to the families who have nurtured and watched over you until this day.
Today, I would like to share with you what Doshisha University has valued since its foundation. I will begin with the origin of this building, Kambaikan.
Kambaikan, opened in 2004, was named after the Chinese poem by our founder Joseph Hardy Neesima, “Truth is like a plum blossom in the cold. It dares to bloom, braving storms and snows.” The poem likens truth to a plum blossom blooming in the cold weather as if to resist wind and snow. Neesima wrote down this poem on a piece of autograph paper and gave it to a student.
After graduating from Doshisha, the student would go on to live in the time that was turbulent as if in the middle of storms and snows. He first worked in media under journalist Tokutomi Soho, Neesima’s disciple, and eventually went into the financial world after twists and turns. The name of this student who was given the Chinese poem from Neesima is Fukai Eigo. Fukai went on to become the 13th Governor of the Bank of Japan, and then also served as a member of the House of Peers.
Fukai Eigo exerted his abilities and paved new ways in the rapidly changing social circumstances. Whenever he faced a major obstacle like wind and snow, he would have continued his pursuit and practice of truth with the poem given by Neesima, “truth is like a plum blossom in the cold. It dares to bloom, braving storms and snows,” in his mind.
What is truth? It is a huge theme, but it might be the most suitable theme to discuss on the occasion of the convocation ceremony. University is a place for seeking truth, but the pursuit of truth does not end there, it will continue after you graduate from the university and go into the world. In university, you will learn an important academic base to become a lifetime seeker of truth.
Some of you may think that you want to learn more specific specialized knowledge than a vast issue like truth. It goes without saying that deepening your expertise is important. At the same time, however, no single academic field is sufficient by itself to solve any of the serious issues facing the contemporary society. Digging deep into one field may sometimes reach a larger water vein leading to other fields. A high level of expertise is compatible with the ability to overview various issues in society. It is my hope that each one of you will become a seeker and practitioner of truth who can confront the difficulties facing the contemporary society with expert knowledge.
Now, let us think of the question, “what is truth?” from yet another angle. Neesima left meaningful words about truth in one of his sermons, saying “a prisoner of truth is a truly free person.” A prisoner normally refers to someone who is deprived of various liberties and under constraint in everyday life. But Neesima says that someone captured by truth is a truly free person. What do you think of this paradox of truth that the one who is captured is the one who is truly free?
It is not easy to free yourself from the fixed ideas developed inside you through your own experiences. Some may lock themselves in their own small prison, convincing themselves “I can only do this much.” By learning, we can not only gain objective knowledge but also get to know who we are. It is my belief that through pursuing truth and through learning, we can liberate ourselves to be freer and be our own person.
In the poem “truth is like a plum blossom in the cold. It dares to bloom, braving storms and snows,” Neesima described truth as the force to resist the trend of the society and the times. In his words “a prisoner of truth is a truly free person,” he described truth as the force to fight one’s past self and to liberate oneself. Whether it is against society or oneself, Neesima defined truth as the force to take on challenges, and Doshisha has inherited this spirit of taking on challenges over generations.
Doshisha will celebrate its 150th anniversary next year in 2025. 150 years on since the time when Joseph Hardy Neesima and Fukai Eigo lived, drastic changes have been made in our society, such as technological development. On the other hand, however, many other things remain unchanged. Regional conflicts and wars still continue ceaselessly in different parts of the world. Moreover, serious problems like climate change, widening economic disparity, and discrimination surround us. No matter how difficult these problems are, we must face and solve them, braving storms and snows.
We can learn a lot from history. The 150-year history of Doshisha tells us a lot of problems and lessons. Your student life is about to begin with the convocation ceremony here in Kambaikan. I would like you to remember Neesima’s words, “truth is like a plum blossom in the cold. It dares to bloom, braving storms and snows” as you proceed with your studies in university.
At this significant turning point in our history, I am pleased to welcome you, our new students, into Doshisha, the community of knowledge where we pursue truth together. I would like to conclude my address by congratulating you on your enrollment and wishing you a fruitful and productive student life.