このページの本文へ移動
ページの先頭です
以下、ナビゲーションになります
以下、本文になります

学長からのメッセージ等

2024年度 春学期卒業式および学位授与式式辞/President's Address at the Commencement and the Ceremony for Bestowing Degrees for the Spring 2024 Semester

2024年9月28日

式辞

 本日、学士の学位を授与された学部卒業生の皆さん、そして、修士、専門職および博士の学位を授与された大学院修了生の皆さん、ご卒業まことにおめでとうございます。これまでの皆さんの研鑽と努力に敬意を表すると共に、皆さんが晴れてこの日を迎えることができましたことを、心よりお祝い申し上げます。また、本日、式典に臨む卒業生・修了生を、この日に至るまで暖かく見守り、支えてこられたご家族および関係者の皆様にも、心よりお慶び申し上げます。

 この日に至るまで、皆さんは本学で多くのことを学ばれました。何を学んだのか、何を身につけたのか、それをあらためて振り返るのは卒業式・学位授与式の日にふさわしいことでしょう。そしてさらに考えていただきたいのは、皆さんが得られた学識や経験を、これからどのように生かすのか、ということです。
 幼少期から大学・大学院に至るまで、勉強するのはまずは自分のためでした。これからは、学んだこと、経験したことを、ただ自分のためだけではなく、他者のため、社会のために生かす道を探していっていただきたいと思います。
 皆さんは「ノブレス・オブリージュ」という言葉を聞いたことがあるでしょう。裕福な者や特別な地位にある者、高い学歴をもった人物は、その恵まれた力を用いて積極的に社会に貢献すべきだという意味を持っています。
 皆さんは、自分はそれほど大した知識も力も持っていないと思うかもしれません。しかし、世界を見渡せば、勉強する機会すら奪われた子どもたちや若者が多数います。高等教育機関で学ぶ機会を得ることができた皆さんは、特別な存在だと言ってよいでしょう。
 他者や社会に関心を向け、自分にできることを探し、具体化するためには、自分自身がしっかりと自立していなければなりません。同志社教育の目的として「自ら立ち、自ら治むるの人民」、すなわち、自治自立の人物の育成があるのは、まさにそのことに関係しています。
 皆さんは在学中に多くのことを学び、入学時と比べれば、自分の足でしっかりと立つことができるようになったでしょうか。同志社の伝統における自治自立とは、人の手を借りることなく、自分は一人で何でもできるぞと誇る、孤高の自治自立ではありません。誰も一人では生きることはできません。苦しいときには、助けて、と言えることは、とても大切です。皆さんを支えてくれる人をたくさん見つけること、皆さんがより多くの人を支えることができるようになること、それが皆さんの目指すべき自治自立の道です。そのことを同志社の歴史を通じて振り返ってみたいと思います。
 来年2025年に同志社は創立150周年を迎えます。1875年8月に新島襄と山本覚馬が連名で「私塾開業願」を京都府に提出し、許可を得ました。同年11月29日、御所の東の借家で同志社英学校が開校しました。先生は新島と宣教師デイヴィスの2人、生徒は8人でした。小さな私塾として出発した同志社は今や大きな総合学園となりました。出発点と現在地点だけをつないで見ると、あたかも順風満帆の歴史を同志社はたどってきたかのように見えますが、実際にはそうではありませんでした。同志社の誕生そのものが困難に満ちていました。
 新島は最初、大阪での学校設立を目指していました。その計画はあと一歩というところで頓挫しました。夢が砕かれ、意気消沈する新島は、心の傷を癒やすことも兼ねて、まだ一度も行ったことのない京都に観光に出かけました。そこで、山本覚馬との運命的な出会いを果たします。学校設立に関して途方に暮れていた新島でしたが、山本が新島の志に深く共鳴し、京都での学校設立への理解と協力を示してくれました。山本の協力は新島にとっては信じがたいものでした。新島は山本に支えられることにより、新たな一歩を踏み出す決断をします。
 ところが、この話を新島が宣教師仲間にしたところ、大半の者が反対しました。新島は学校設立に反対されただけでなく、京都のようなもっとも日本の伝統が色濃く残っている場所に、キリスト教の学校を作るなど、荒唐無稽で不可能なことだという批判を浴びました。こうした批判の矢面に立って、新島を守り、支えたのが宣教師デイヴィスでした。
 山本覚馬やデイヴィスらの支えがなければ、同志社が京都の地に誕生することはありませんでした。そもそも、新島がアメリカで多くのことを学び、生きて日本に帰ってくることができたのは、新島にとってアメリカの父と言えるアルフォンス・ハーディーの支えがあったからこそでした。1865年、新島が一年の航海を経てボストンに到着したとき、アメリカで新島を迎えてくれる人は一人もいませんでした。行く当てもなく、3ヶ月、夜も眠れないほどの不安を抱えて、ボストン湾での船上生活を余儀なくされました。新島は乗船したワイルド・ローバー号の船主のハーディーと巡り会うことになります。そして、新島の志に深く心を動かされたハーディーは、見ず知らずの東洋の一青年の生活と学業を支える決意をしました。実に多くの人に支えられ、助けられて、新島はその道を進むことができたのです。
 新島は確かにユニークな人ですが、新島を最初から偉人扱いしない方がよいのです。新島は特別な才能を持っていたから、アメリカで学ぶこともでき、同志社を創立することもできたのだと、サクセスストーリーの中に新島を位置づけてしまうと、大事な点を見落としてしまうことになります。新島は、何度も壁にぶつかり、途方に暮れるような経験をいく度となくしています。しかし、失意に沈む新島を立ち上がらせ、支えようとした人々がいました。新島は、強靱な個人の力を発揮して自治自立の人物になったのではなく、多くの人に支えられ、また、支えることによって、自治自立の人物になっていったのです。多くの人を引き込んでいった新島の志や生き様は、現代に生きる私たちにも大切なヒントを与えてくれています。
 卒業される皆さんを待ち構えているのは変化の激しい社会です。しかも、現実を見渡せば、気候変動や経済格差の拡大、差別や紛争の問題など、深刻な課題が私たちを取り囲んでいます。いかに困難であろうとも、これらの課題に向き合い、解決していかなければ、次の50年において、日本のみならず、世界はいっそう深刻な状況に陥る可能性があります。学問的知見や技術を適切に用いて、よりよい社会を創るため、今ほど、良心を持った人物が必要とされている時代はありません。本学を卒業された皆さんが、同志社のよき伝統を体現し、支え、支えられる自治自立の人物として、社会の中でよきリーダーシップを発揮されることを願っています。
 同志社は、これまで約37万人の卒業生を輩出し、各界で活躍する卒業生たちが相互につながり、本学を支えてくれています。皆さんは卒業することによって同志社との縁が切れるのではなく、これから、世代を超えてつながる同志社コミュニティの一員となっていきます。そこでも支え、支えられるネットワークを広げていってください。皆さんのご活躍を心より期待し、新しい一歩を踏み出そうとする、皆さん一人ひとりの前途を神様が豊かに祝福されますよう祈りつつ、私の式辞とさせていただきます。





Convocation Address

 I would like to extend my warmest congratulations to all of you who just received your bachelor’s, master’s, professional and doctoral degrees respectively on this day of celebration, and to express my profound respect to you all for your hard work in study and research until today. My heartfelt congratulations also go to your families and acquaintances who have warmly watched over and supported you throughout the years.
 Till this day, you have learned many things at Doshisha University. Today’s Commencement is a good occasion for you to look back on what you have learned and acquired in university, but we would also like you to take this opportunity to think about how you will utilize the knowledge and experiences you have gained in the future.
 From your childhood to university and graduate school, you have studied primarily for yourself. From now on, we would like you to seek ways to apply what you have learned and experienced not only for yourself but for the benefit of others and society.
 You would have heard of the phrase “noblesse oblige.” It means that people with wealth, special status or high education should use their privilege to actively contribute to society.
 You may think that you do not have much knowledge or power. But if you look around the world, there are millions of children and young people who are deprived of the opportunity to be educated. It is therefore fair to say that you are privileged to have had an opportunity to study at a higher education institution.
 In order to pay attention to others and the society, seek what you can do and bring it into shape, you must be standing on your own feet first. That is related to the objective of education at Doshisha, that is to cultivate “self-governing independent individuals.” 
 Having learned many things in university, would you say you can now stand firmly on your own two feet compared to when you were a new student? Self-governing independence in the tradition of Doshisha is not about being able to do everything by oneself without the help of others. No one can live alone; it is very important to be able to seek help when you are in trouble. To find a lot of people who will help you, and to become capable of helping more people, is the way of self-governing independence that you should strive for. I would like to explain why it is through the history of Doshisha.
 Doshisha will celebrate its 150th anniversary next year in 2025. In August 1875, Joseph Hardy Neesima and Yamamoto Kakuma jointly submitted the “Plan for a Private School” to Kyoto prefecture and received the approval. On Novermber 29 of the same year, Doshisha Eigakko (Academy) opened in a leased house to the east of the Imperial Palace, with two teachers, Neesima and missionary Davis, and eight students. What started as a small private school has now grown to be a large comprehensive educational institution. The history of Doshisha may look smooth sailing if you just look at its starting point and its current status, but the reality was the opposite; the birth of Doshisha itself faced full of difficulties.
 Neesima initially aspired to establish a school in Osaka, but the plan fell through just one step short. Shattered and disheartened, Neesima visited Kyoto for the first time for sightseeing as well as to heal his heart’s wounds, and had the life-changing encounter with Yamamoto Kakuma there. When Neesima was at a loss about opening a school, Yamamoto deeply sympathized with his intentions and offered understanding and cooperation in his plan to establish a school in Kyoto. Yamamoto’s offer of cooperation was hard to believe for Neesima. Encouraged by Yamamoto, Neesima decided to take a new step in Kyoto.
 But when Neesima told his fellow missionaries about this new plan, most of them were against it. Not only were they against his plan of establishing a school, they criticized him that it was nonsensical and impossible to open a Christian school in a place like Kyoto where Japanese traditions are most strongly preserved. It was Davis who took the brunt of the criticism, defending and supporting Neesima.
 Doshisha could not have been established in Kyoto were it not for the support of Yamamoto Kakuma and Davis. To begin with, what made it possible for Neesima to learn many things in the United States and return to Japan safely was the support of Alpheus Hardy, who can be called as his American father. When Neesima arrived in Boston in 1865 after a year of journey across the seas, there was no one who welcomed him in the United States. Nowhere else to go, he had no choice but to stay on board the ship in Boston Harbor and spend sleepless nights there for three months, after which he met Hardy, the owner of the ship he boarded, the Wild Rover. Deeply moved by Neesima’s aspirations, Hardy decided to support the livelihood and learning of this young Asian stranger. Neesima was able to pursue his path thanks to the support and help of many people like Hardy.
 Neesima was certainly an exceptional person, but it is better not to see him as if he had been a great person from the start. If you place him in a success story narrative as if he had a special talent that enabled him to study in the United States and to establish Doshisha, you will miss an important point. Neesima had numerous experiences of feeling devastated by obstacles, but there were people who helped him rise from disappointment and carry on. He became a self-governing independent person not through his own strength, but through the support from many people and by giving back the support to them. Neesima’s aspiration and way of life attracted a lot of people, and inspire us in the present day as well.
 What awaits you after graduation is a constantly changing society. Moreover, serious problems like climate change, widening economic disparity, discrimination and conflicts are surrounding us in reality. No matter how difficult these problems are, we must face and solve them, or the situation could become more aggravated in the next 50 years both in Japan and across the world. There has not been a time more in need of people with conscience who can use their academic knowledge and skills appropriately to create a better society. It is our hope that as alumni of Doshisha University, you will provide good leadership in society as a self-governing independent individual who knows how to support and be supported by others, embodying the tradition of Doshisha.
 Doshisha has produced approximately 370,000 alumni who are active in various fields and support our university through their interconnectedness. You will not be disconnected from Doshisha by graduating, but you will become a member of the broader and cross-generational Doshisha community, where you are expected to expand your network of reciprocal support. I would like to conclude my address by wishing you the best in your future endeavors, and wishing the God will bless the future path of each of you as you take a new step forward.